TOP

De visie van Lars Luttik van Uptown: ‘Je moet je merkenpakket niet te snel veranderen’

Behalve doorzettingsvermogen en vakkennis is een onderscheidende kijk op ondernemen tegenwoordig onmisbaar in de moderetail. In deze rubriek staat daarom de visie van een retailer of medewerker centraal. In deze aflevering is Lars Luttik, mede-eigenaar van Uptown in Den Haag aan het woord: “We zijn continue op zoek naar de balans tussen commercialiteit en dat wat we zelf leuk vinden.”

Eind 2014 gingen opende Luttik samen met zijn compagnon Bart van Hylckama de mannenmodewinkel Uptown in Den Haag. Vanaf het begin hebben de twee als uitgangspunt om te doen wat ze echt leuk vinden.“Ik hou zelf van veel verschillende stijlen, dus komen die allemaal ook terug in de winkel. We willen niet een typische Scandinavische winkel zijn en ook niet een winkel met alleen maar Franse merken. We zijn altijd op zoek naar een combinatie van streetwear aan de ene kant – met merken als Stüssy en Vans – en Franse en Scandinavische merken die daar weer bij passen. Die mix vinden we juist interessant.”

Balans

Toch sluit het ‘doen wat je leuk vindt’ het commerciële aspect niet uit voor Luttik: “We zijn altijd op zoek naar de balans tussen aan de ene kant commercialiteit en datgene wat we zelf heel leuk vinden. Daarom vinden we het ook belangrijk om merken te verkopen, die bekender zijn onder mensen en waar mensen naar op zoek gaan.” Een voorbeeld zijn de Maison Kitsuné-sweaters met teksten. “Daarvan zien mensen ook van een afstand, ‘oh dat is een Maison Kitsuné-trui en die kan ik daar kopen.’ Dat is wel essentieel, want zal je nooit identiteit krijgen in je winkel.” Behalve de mix van verschillende stijlen vindt Luttik continuïteit ook erg belangrijk: “Het belangrijkste is dat je niet te snel moet veranderen met je merkenpakket, anders verlies de continuïteit. En je moet je T-shirt van 45 euro en je overhemd van 90 euro ook behouden.”

Nog maar 2,5 jaar na opening is Upton genomineerd voor een Dutch Retail Experience Award. Wat vinden ze daarvan? “Hartstikke fijn natuurlijk dat mensen zien dat we goed bezig zijn. We doen alles vanaf het begin stap voor stap en die kleine stapjes zorgen ervoor dat we er uiteindelijk komen wat we voor ogen hebben. Het huis moet staan, zeg ik altijd. Het moet van A tot Z een bedrijf dat kloppend is. Dat je inventaris klopt, dat je website klopt. Daar streven we naar.” 

Trouw

Gelukkig gaat het al vanaf dag één goed met de winkel. “Financieel draait de winkel al op zichzelf, de investering is er al uit, dus dat is fijn. Dat komt denk ik omdat wij in het hogere segment zitten en mensen daar al snel bereid zijn om meer geld uit te geven. Ook hebben wij in ons segment niet echt een concurrent in Den Haag. Klanten kunnen ons aanbod niet snel ergens anders krijgen, behalve online. En de mannen die komen en tevreden zijn, komen gelukkig ook terug. Dat is wel het fijne aan mannen: die zijn heel trouw als het om kleding gaat. Ook kopen ze van een bepaald shirt dat ze mooi vinden meteen vijf verschillende kleuren.”

Feestjes

De twee retailondernemers organiseren naast de winkel ook feesten genaamd Cluptown. “Het is een beetje een uit de hand gelopen grap, maar onze feestjes zijn best populair – vaak zijn die een maand van tevoren al uitverkocht. Daarom willen we meer doen met link tussen Uptown en Clubtown. Het is wel een handig databestand dat we dankzij die feestjes opbouwen. Zo kunnen we hopelijk wat meer bereik creëeren buiten onze eigen bestaande klantenkring.”

Het enige dat nog ontbreekt is een webshop, maar dat gaat niet lang meer duren voor die wordt gelanceerd. “We zijn natuurlijk wat aan de late kant, maar over ongeveer twee maanden hopen we onze webshop te lanceren. We merken gewoon dat de merken die wij verkopen het online ook goed zouden doen, omdat er naar bepaalde producten wordt gezocht. Dus liggen er online veel kansen voor ons.”

 

Uptown

Sinds: 2014

Segment: mannenmode, midden-hoog tot hoog

Merken: o.a. A.P.C., Harmony, Iro, Libertine Libertine, Maison Kitsuné, Marie-Stella-Maris, Samsøe & Samsøe, Stutterheim, Vans, Won Hundred

Vloeroppervlak: 100m2

Personeel: 2 fulltimers,1 parttimer