TOP

De toekomst van de retail: wat zijn de laatste trends*

Waar gaan we naartoe in de retail en waarmee lok je de klant naar jouw winkel? Multichannel is een gegeven maar klanten verwachten meer dan alleen dat.

Nederland probeert voorzichtig uit de crisis te kruipen maar modewinkels hebben het nog steeds zwaar. Vooral de bedrijven die al die tijd hetzelfde zijn gebleven. Voor winkels – vooral offline – is het dan ook belangrijk om in te spelen op de behoefte van de klant en om een nieuw concept op te zetten. Een concept waar mensen voor naar buiten gaan – kijk maar naar The Bakery. Het Britse bedrijf Momentum Instore bracht onlangs tien retailtrends naar buiten waarmee je de klant naar je winkel trekt.

1. Click & Collect

Een goede manier om online en offline dichter bij elkaar te brengen is door het gebruik van Click & Collect. Of ook wel: de online bestellingen van de klant kunnen gratis in de winkel afgehaald worden. Door een afhaalpunt voor online aankopen in je fysieke winkel te hebben, krijg je de klant naar buiten en omzeil je daarnaast ook bezorgkosten. Het Britse Argos heeft zelfs speciale winkels hiervoor waarbij ze beloven dat de klant weer binnen een minuut buiten staat.

2. Beleving

Belangrijk voor een retailer is het om je te onderscheiden van anderen en dat doe je grotendeels door beleving te creëren in de winkel. Een concept dat goed aanslaat is bijvoorbeeld de instore bioscoop bij Selfridges. Hier kunnen maximaal zestig klanten terecht voor films die natuurlijk ondersteund worden door interessante promoties.

3. Blurring

Er is geen duidelijke scheidingslijn meer tussen verschillende branches want steeds vaker lopen ze in elkaar over. Kijk bijvoorbeeld naar Hutspot, een winkel waar niet alleen kleding wordt verkocht, maar waar je ook een kopje koffie kan drinken. Blurring is eigenlijk het verlengde van beleving en voegt toe aan de klantenervaring.

4. Meerwaarde bieden

Shoppen is niet meer alleen maar het kopen van dingen die je leuk vindt. Het moet in deze tijd ook nog functioneel zijn en een meerwaarde hebben. Daarom is het ook belangrijk om als retailer je kennis te laten zien door je klant goed uit te leggen waarom een bepaald kledingstuk gekocht moet worden. Is het de kwaliteit, de hype of de stof? Leg het uit want met meer belangrijke informatie is de klant ook sneller geneigd om iets te kopen.

5. Schermen

Niet alleen op het gebied van beleving kan er verbeterd worden, ook op het gebied van technologie. Touchscreens zijn dan ook een goede toevoeging aan een winkel, als ze in ieder geval ook daadwerkelijk wat toevoegen. Laat je klant ermee door het assortiment kijken, ideeën opdoen of zelf schoen customizen.

6. Omnichannel

Zorg ervoor dat je als retailer op verschillende kanalen te vinden bent en leg de connectie ertussen. John Lewis doet dit bijvoorbeeld goed door niet alleen een televisie commercial te hebben, maar ook een op YouTube. Daarnaast richt het bedrijf de etalage in naar aanleiding van de reclame.

7. Exclusiviteit

Klanten zijn dol op aparte aanbiedingen en exclusiviteit. Niet voor niets zijn besloten winkelplatforms en speciale klantenkaarten dan ook zo een succes. Op deze manier onderhoud je de band met de vaste klant en wordt het verleidelijker voor nieuwe klanten om naar je winkel te gaan.

8. Revitaliseer

Als je bedrijf niet meer goed loopt, neem dan risico’s en revitaliseer. Marks & Spencer heeft ook in een moeilijke periode gezeten omdat het merk vooral de jongeren niet meer aansprak. Met de komst van hun app kon het bedrijf wel weer deze doelgroep aanspreken.

9. Mobiel afrekenen

Contactloos betalen kunnen we al maar de betaalmethode die nu in opkomst is, is het mobiel betalen. Vooral in Belgische supermarkten wordt dit al veel gebruikt, in Nederland is Rabobank momenteel bezig met dit te ontwikkelen. Er zitten echter ook nadelen aan want pinnen kost de retailer ongeveer vier cent per transactie maar bij het betalen met de mobiel moet meestal een percentage betaald worden. Iets dat voor kleine retailers hoog kan uitvallen.

10. Vendingmachines

We kennen ze van de frisdrank en de kleine snacks maar verkoopautomaten – of ook wel vendingmachines – worden ook steeds vaker gebruikt voor andere producten. Van babymelkpoeder tot ballerina’s, je kan het zo gek niet bedenken.

Toekomst retail

Niet lang geleden hebben acht Engelse retailers – waaronder Selfridges – zich tegenover Marketing Agencies Association uitgelaten over de toekomst van de retail. Waar liggen de grootste kansen, op welke gebieden zullen de grootste veranderingen te zien zijn en zal de fysieke retail overleven? In een vierdelige YouTube serie geven de grote ondernemers hun eigen visie op deze vragen.