TOP

De Stijlmeester opent winkel in Groningen [interview]

Al twee jaar voorzien Arnold Fontijn en Krijno Zwerver onder de naam De Stijlmeester mannen van imagoadvies en maatpakken. Onlangs openden ze – in samenwerking met schoenenmerk Shoelia – een winkel in Groningen. 'Een goed pak doet veel voor het zelfvertrouwen.'

De winkel van De Stijlmeester (en Shoelia) opende zondag 8 april 2018 aan de Asstraat 8 in Groningen. Textilia sprak mede-eigenaar Arnold Fontijn over de nieuwe winkel.

Kun je uitleggen wat het concept achter De Stijlmeester inhoudt?

“Wij helpen mensen met het ontwikkelen van hun eigen stijl. Ik heb hiervoor als werkcoach bij UWV gewerkt; daar merkte ik hoe belangrijk het is wat je draagt tijdens bijvoorbeeld een sollicitatie. Omdat dat gegeven me fascineerde, ben ik me verder gaan verdiepen in imagostyling en ben ik allerlei cursussen gaan volgen Mensen reageren voor 70% op het plaatje dat ze zien. Welke kleur je draagt, is bijvoorbeeld heel bepalend voor je gezichtsuitdrukking. We zoeken altijd harmonie tussen de kleur van de huid, het haar en de ogen. Daarvoor werken met twaalf verschillende kleurtypes. Qua stijl kijken we naar de lichaamsbouw, naar ronde en rechte zones. Hoe zijn de schouderbladen gebouwd? Zit er een holling in de rug etcetera? Elke lichaamsbouw is anders, dus is het fijn als je daar een pak op maat voor kunt maken. Slechts 10% van de mannen komt weg met confectiekleding, de overige 90% is gebaat bij een pak dat op maat gemaakt is.”

Welk effect heeft zo’n pak op een man?


“Als we weten dat we er goed uitzien, werkt dat door in het zelfvertrouwen. Bij het samenstellen van het pak kan tot in de kleinste details personaliseren, zelfde de kleur garen van de knopen kun je zelf bepalen. En ook die kleuren stemmen we af op het imageadvies dat we hebben bepaald. Dat merk je als mannen het pak uiteindelijk gaan dragen. Veel mensen krijgen te horen ‘wat zie je er goed uit!’. En dat is precies wat we willen bereiken; wij zoeken naar de harmonie die de aandacht op het gezicht van de drager vestigt. Niet de kleding moet opvallen, maar de man die het draagt. Het gaat uiteindelijk om de persoon.”

En waarom wilde jullie graag een winkel openen?

“We hebben altijd al de wens gehad om een winkel te openen. Voorheen kwamen we vooral bij mensen thuis om op te meten en imagoadvies te geven. Een groot deel van onze klanten zijn mannen die een trouwpak willen. Die vinden het niet erg als je bij ze thuiskomt, maar willen ook steeds meer mannen bereiken die een pak voor hun werk zoeken . En die vinden het doorgaans fijner om in een winkel te komen. Dus toen Shoelia, het schoenenmerk waarmee wij al samenwerkten, vertelden dat ze een tweede filiaal in Groningen wilde openen, was dat een perfecte kans. Shoelia maakt schoenen die ook volledig te personaliseren zijn, dus dat past perfect bij onze filosofie. En we vullen elkaar qua assortiment natuurlijk uitstekend aan.”

Wat voor soort winkel is het geworden?

“We hebben de winkel ingericht als een huiskamer met een gezellige zithoek waar mensen rustig onder het genot van een kop koffie het pak kunnen samenstellen. Zowel de schoenen en het pak zijn natuurlijk geen producten die je 1-2-3 uitkiest. Daarom willen wij klanten echt de service bieden dat ze op hun gemak alle mogelijkheden kunnen bekijken. In de winkel staan een aantal voorbeelden van pakken, maar er zijn natuurlijk een legio voorbeelden. Verder hebben we ook accessoires als sokken, bretels en manchetknopen in het assortiment.

Waarmee onderscheiden jullie je van andere maatpakkenaanbieders?

“Ten eerste door ons imago- en kleuradvies. Ten tweede door onze scherpe prijs: bij ons begint een maatpak al vanaf 375 euro. Ook kunnen we shirts en bijpassende gilets op maat maken. Zoals ik al zei, alles kan op maat gemaakt en gepersonaliseerd worden: van de soort revers tot de knoopsgaten.”