TOP

De kwestie: Hoe begin ik een private label?*

Je vindt dat er essentiële items ontbreken aan je assortiment. Een private label lijkt een originele en lucratieve manier om het winkelaanbod aan te vullen. Maar hoe pak je dat aan?

Bezint eer ge begint

Naast het bedenken, ontwerpen en het vergaren van kennis over stoffen en prijzen, is het volgens Debbie Ridelman, mede-eigenaar private labelproducent I love Private Label B.V., vooral belangrijk om een goede relatie op te bouwen met een producent. “Wie een private label start, gaat vaak zelf op zoek naar een fabriek, dan zit er geen marge tussen. Maar in productielanden, met name in het Verre Oosten, wordt op elke vraag klakkelooos ‘ja’ geantwoord. Het vergt intensief contact en veel bezoeken om goede producten geleverd te krijgen.”

Ga voor een klik

Een klik tussen beide partijen is essentieel. “Wij kunnen bij acht stuks beginnen,” vertelt Michael van den Broek, mede-eigenaar private labelproducent The Manufacturing Company. “Maar alleen als we voor de lange termijn een goed partnership hebben opgebouwd, inclusief een strategisch plan waarin we geloven. Zoiets kan als we een klik met onze klanten hebben.” Hoe belangrijk dit is, ondervond Hanneke de Boer, eigenaar agentschap Are You Swedish?, toen ze in 2013 haar private label Are You Swedish? Sophisticated Luxury Collection startte. “Als ik mijn producent vraag of een capsulecollectie eerder kan worden geproduceerd, dan kan dat. Een goede band is misschien geen voorwaarde, maar samenwerken met mensen die je missie begrijpen, wérkt. Als iets er niet goed uitziet, rekent mijn producent minder of doet er iets bij. En hij geeft onmisbare tips, dat is superleuk.”

Overweeg een inkoopkantoor

Om te voorkomen dat je zelf in een ver buitenland aanloopt tegen communicatieproblemen en een andere manier van zakendoen, kun je ook meteen kiezen voor een inkoopkantoor. Dat is weliswaar een extra schakel, maar hier werken mensen die al relaties hebben en weten welke fabriek voor jouw product geschikt is. Laat je informeren door bijvoorbeeld je brancheorganisatie; via zoekmachines zul je niet gemakkelijk (betrouwbare) kantoren vinden.

Denk niet in meerdere lijnen

Bij de meeste producenten zit je vast aan een minimumaantal meters stof. Voor retailers die net starten met een private label is dat vaak te veel. Volgens Ridelman is verdelen het toverwoord. “Verdeel vrouwen- en mannencollecties over dezelfde stof en speel met bedrukkingen die, nadat het kledingstuk is afgerond, op de stof worden gezet. Zo kun je alsnog een brede collectie opzetten. Vaak denken starters in diverse lijnen, maar dan zit je vast aan te hoge aantallen per product.”

Praat over je plannen

Er bestaat geen vast tarief voor het produceren van een private labelcollectie. Marges en prijzen zijn afhankelijk van de producten die je kiest. Van rits tot knoop: alles telt mee bij het bepalen van de verkoopprijs. “Kijk daarom naar de marktconforme prijzen en bepaal heel specifiek wat je wilt maken”, tipt Ridelman. “En práát erover met collega’s. Vergelijk jezelf niet met gevestigde merken die beschikken over een groter budget en hogere aantallen produceren. Informeer bij retailers die het klappen van de zweep kennen; leveranciers en mensen uit de branche.”

Maak je product uniek

Een T-shirt of polo ontwerpen om je assortiment aan te vullen, is niet meer voldoende, weet Van den Broek: “De klant van nu wil een uniek product. Zie een private label daarom als een nieuw merk. Kies voor een goede merknaam, voorkom clichés zoals de geijkte fictieve Italiaanse namen. En creëer er beleving omheen. Een winkelier pakt meer marge als hij zijn private label groots neerzet. Wij raden zelfs aan om zo’n eigen merk groter te presenteren dan de bekende modenamen in het assortiment. Je biedt immers dezelfde kwaliteit terwijl de consument niet extra hoeft te betalen voor een naam.” Ook De Boer vindt dat je moet denken als een groot merk. “Anders blijf je kleinschalig. Dat geeft minder draagkracht voor je volgende plan, en in mode moet je altijd vooruitkijken. Hoe meer ik erin stop, hoe meer ik eruit haal. Daarom investeer ik nu groot in traffic en de webshop.”

Prijs je rijk

Dan is je product klaar, maar wat is het waard? Van den Broek: “Een nieuw private label is dé gelegenheid om een mooiere prijs aan te bieden naast de bekende modelabels, waarbij consumenten vooral voor de namen betalen.” Bedenk van tevoren hoe en waar je jouw product aanbiedt. De Boer: “Wil je aan winkels verkopen of alleen aan consumenten? Als je rechtstreeks aan de consument verkoopt, houd je er meer aan over dan wanneer je via een retailer verkoopt. Die wil er ook aan verdienen, waardoor er voor jou minder overblijft.”

Dit artikel is gepubliceerd in de vrouwenmodespecial zomer 2015 van Textilia, die is verschenen op 8 juli 2014. Altijd als eerste uitgebreide interviews en bedrijfsprofielen lezen? Abonneer je dan ook op de printeditie van Textilia.