TOP

De das maakt een comeback: kansloos of juist kansrijk?

Opeens waren tijdens de afgelopen vakbeurzen, collectiepresentaties en modeweken de ogen gericht op de das. Het accessoire wordt voor het najaar van 2023-2024 opvallend genoeg getipt als funky smaakmaker bij casual, sportieve, preppy en vooral jonge, creatieve looks. “Nu de das niet meer mainstream is, is deze ineens weer interessant voor de man die zich wil onderscheiden door middel van zijn kledingstijl.”

Foto: Martine Rose, credit: Giovanni Giannoni

“Ik zie inderdaad een opleving van de das, maar wel onder een andere groep mannen dan voorheen”, zegt Mehtap Güngörmez, trendforecaster mannenmode. “Het zijn nu vooral hippe, trendsettende en jongere mannen, bijvoorbeeld zoals de rapper Tyler, the Creator. Nu de das niet meer mainstream is, is deze ineens weer interessant voor de man die zich wil onderscheiden door middel van zijn kledingstijl. Nu het pak ook weer zijn terugkeer maakt, denk ik dat er zeker een nieuwe plek voor de das kan zijn. Alleen zal dat niet zo massaal zijn als voorheen, het blijft een accessoire voor een kleinere groep liefhebbers en trendsetters.” 

“Eerder als een knipoog naar voorbije jaren waarin de das serieus werd gedragen; deze beweging wordt ook wel corpcore genoemd. Op de werkvloer zie ik de das daarom niet heel snel terugkeren, maar wel voor een groep die zich mode bezighoudt en zich op die manier wil onderscheiden. Je ziet dat de das veel wordt gecombineerd met sportswear, bijvoorbeeld onder een cardigan of spencer en een wijdere broek en daaroverheen een puffer. Dat haalt het oubollige van de das ook weg en geeft deze weer een nieuwe context. Nu de das niet elke dag meer naar werk gedragen hoeft te worden, maar eerder als een funky accessoire gezien kan worden, ziet de man hopelijk ook meer het leuke in van dit item.”

Dennis van Egmond, mede-eigenaar van Stropdassenwinkel.nl: “Wij zien ook de ontwikkelingen op beurzen en de catwalks. Dan is het altijd de vraag of en wanneer het wordt opgepikt door het grotere publiek. Het valt me op dat dassen nu ook worden getipt bij casual outfits, onder een trui of vest, maar van die modische richting merken we nu nog weinig. Daarvoor moeten eerst voorlopers en influencers ermee gezien worden. Voor dit jaar verwacht ik het meest van de nieuwe effen kleuren als taupe en mauve en uitgesproken prints die weer meer in trek zijn.”

“Ik zie een verschuiving van bretels, die de afgelopen seizoenen erg populair waren en nu stabiliseren, naar dassen. We breiden daarom uit in materialen als linnen, wol en gebreide dassen, we zijn bezig met een dassenlijn met een retro vintagegevoel. Escher-achtige patronen, paisleydessins, brede strepen en kaders, dat werk. Leuk is dat vrouwen dassen ook omarmen, vandaar dat we vorig jaar met een vrouwencollectie zijn gestart, met extra kleine en smalle modellen. Al met al is er wel degelijk markt voor dassen. We krijgen dan ook regelmatig de vraag of we een fysieke winkel hebben. Dat is nog niet het geval, maar dit houden we zeker in de gaten.” 

“Ik blijf zelf zeker nog stropdassen dragen”, aldus Daniel Meul, inkoper en winkelmanager bij Pauw Mannen. “De vraag is echter bij Pauw Mannen niet groter geworden. Dus van een revival durf ik niet te spreken. De dassen die ik heb ingekocht zijn uni en licht van kleur en met microdesigns. Allemaal uitgevoerd in zijde en een aantal in geprinte zijde.”

Harry van der Zee, ceo bij mannenmodemerk Profuomo merkt aan de groeiende volumes dat de markt voor dassen weer aantrekt. “Met name voor feestelijke gelegenheden zien we dat er een revival gaande is. Mannen gaan weer steeds vaker ‘dressed up’ de deur uit en ik zie jonge mensen met dassen in uitgesproken ontwerpen. Dat is vooralsnog een heel klein groepje, maar het is in ieder geval een leuke ontwikkeling.”

“In een grote terugkeer van dassen voor werkoutfits en in het dagelijkse modebeeld geloof ik niet zo. Ik ben bang dat de das nooit meer in de oude vorm terugkeert. Een das is niet zo comfortabel en comfort wordt steeds belangrijker, ook in het dress-segment. Daar staat tegenover dat in de dalende markt er altijd specialisten overblijven voor wie dassen interessant blijven. Wij maken nog ieder jaar een seasonal dassencollectie en twee van onze designers zijn nu in Como voor de nieuwe collectie. Ook bij gespecialiseerde klanten zien we juist het aandeel in dassen groeien.” 

Kijk verder voor meer inspiratie op het gebied van dassen: