TOP

De cargobroek, onmisbaar op de inkooplijst voor zomer 2022

De jaren negentig-stijl is van grote invloed op de huidige trends en daarin is in mannenmode een grote rol weggelegd voor de cargobroek. De broek met zakken op de zijkant van de broekspijp duikt in verschillende varianten op, van ingetogen tot uitbundig en kleurig.

De cargobroek komt, zoals veel iconen uit de mannenmode, oorspronkelijk uit het leger. In de mannenmodespecial van Textilia van 13 juli 2021, staat de geschiedenis van dit Mode-icoon beschreven. Het verhaal begint in de jaren dertig, toen het Britse leger een nieuw soort uniform introduceerde: de Battle Dress. Naar verluidt werd de eerste versie van de cargobroek in 1938 uitgebracht. Dit was echter nog wel een iets andere versie dan de versie die we nu kennen. De broek die onderdeel was van het tweedelige Battle Dress was voorzien van een zak aan de voorkant van de linkerpijp, bedoeld voor een landkaart. Ook bevond zich op de rechterpijp op heuphoogte een zak waar militairen EHBO-spullen in kwijt konden. [Tekst loopt door onder de foto’s.]

Luxere stof

In de jaren ’60 kwam de cargobroek, veelal via de destijds populaire legerdump-winkels, bij de gewone burger terecht en zo groeide het uit tot modieus item met hoogtepunten in de ’80 en ’90. Hoewel er ook kritiek is geweest op de cargobroek – vooral shorts met zakken of de outdoorbroek met afritsbare pijpen werden als niet-flatteus bestempeld – is het kledingstuk weer helemaal bon ton, zij het in een geüpgrade vorm. Kijk bij het inkopen vooral naar – naast de versie met korte pijpen – de lange broeken in een hoogwaardige, luxere stof én met de juiste, uitgekiende details.

Het complete artikel over het Mode-icoon de cargobroek is verschenen in de mannenmodespecial van Textilia, editie 7 van 13 juli 2021. Ook op de hoogte blijven van het nieuws en achtergronden uit de modebranche? Neem dan nu een abonnement op Textilia.


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.