Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

De Bijenkorf bezuinigt, Tommy Hilfiger over op 3D-design en september goede retailmaand

De Bijenkorf voorziet moeilijke tijden; het warenhuis heeft tientallen banen geschrapt en de jaarlijkse lichtshow geannuleerd als reactie op het ‘onrustige retaillandschap’. Verder: kleding- en schoenenwinkels plussen in september, Tommy Hilfiger stapt over op 3D-design en United Wardrobe voegt kinder- en babykleding toe. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 15 november.

Bezuinigingsronde Bijenkorf: tientallen banen geschrapt en lichtshow geannuleerd

De Bijenkorf heeft tientallen werknemers ontslagen en de jaarlijkse lichtshow Turn On The Lights geannuleerd om kosten te besparen. Het warenhuis leek lange tijd een positieve uitzondering in zijn segment, maar voelt eveneens de impact van het onrustige retaillandschap. In een document aan medewerkers, dat in handen is van het Financieele Dagblad, schrijft het bedrijf dat het moeilijke tijden voorziet. De winst zou minder hard stijgen en de marges sneller teruglopen dan de kosten.

Om het tij te keren heeft de warenhuisketen gesneden in de kosten. Een van de maatregelen is een vermindering van het aantal fte’s. Het zou gaan om ruim dertig werknemers op de afdelingen marketing, inkoop en operations. Een andere bron spreekt van ‘zestig mensen’. Na elf edities trekt de Bijenkorf ook de stekker uit het evenement Turn On The Lights, de jaarlijkse lichtshow waarmee het bedrijf het begin van het feestseizoen vierde. De organisatie schreef de annulering aanvankelijk toe aan aangescherpte veiligheidsregels van de gemeente, maar paste die verklaring later aan. Het bedrijf zou niet de juiste vergunning hebben. Intern communiceerde het warenhuis volgens het FD echter dat de benodigde bezuinigingen de oorzaak van de annulering zijn.

Een woordvoerder van De Bijenkorf meldt aan het FD dat het bedrijf ‘van enkele collega’s in goede harmonie afscheid heeft genomen en inmiddels ook alweer nieuwe collega’s welkom heeft geheten, met andere expertises die passend zijn bij de koers die de Bijenkorf nu vaart’. Over de annulering van Turn On The Lights zegt de woordvoerder dat het warenhuis ‘elk seizoen iets nieuws wil doen’. Volgens een goed ingevoerde bron zijn de bezuinigingen geen reden tot zorg: ‘De Bijenkorf is gewoon een bedrijf dat graag het dak repareert als de zon nog schijnt.’

Kleding- en schoenenwinkels plussen in september

Kledingwinkels hebben afgelopen septembermaand 4,5 procent meer omgezet dan in september 2018. Schoenenwinkels plusten met 4,2 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In augustus kwamen mode- en schoenenretailers nog op een resultaat van respectievelijk -4,8 procent en -5,9 procent uit.

De totale detailhandel (food en non-food) realiseerde 4,6 procent meer omzet. Het verkoopvolume was 3,1 procent hoger. Deze cijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in september. Zowel de winkels in food (+1,1 procent) als non-food (+4,4 procent) noteerden een omzetstijging. Het online kanaal pluste met 21,8 procent. Webwinkels zetten in september 17,1 procent meer om en multichannel retailers zagen hun online omzet met 29,1 procent toenemen.

Omzet deelbranches detailhandel in augustus en september 2019, bron: CBS

United Wardrobe breidt uit met kinder- en babymode

United Wardrobe breidt het assortiment uit met kinder- en babymode, schrijft Retailnews. De uitbreiding is een volgende stap in de missie van de online marktplaats: tweedehands mode de norm maken. United Wardrobe is volop in beweging. Eerder dit jaar voegde het bedrijf ook al een ‘location source’-functie aan de app toe. Hiermee kunnen gebruikers zien of verkopers in de buurt tweedehands kleding aanbieden, zodat ze hun bestelling zelf kunnen ophalen en zo besparen op verzendkosten. Het bedrijf heeft sinds deze zomer ook een online outlet.

Tommy Hilfiger stapt over op 3D-design

Tommy Hilfiger implementeert 3D-designtechnologie in alle ontwerpafdelingen. Vanaf voorjaar 2022 moeten alle kledingcollecties volledig 3D ontworpen zijn. Dat meldt het Amerikaanse modemerk in een persbericht. Het opschalen van de technologie is een volgende stap in de ambitie om de end-to-end waardeketen te digitaliseren. “Met 3D-design kunnen we sneller en op een duurzamere manier voldoen aan de behoeften van de consument”, zegt Daniel Grieder, de ceo van Tommy Hilfiger Global en PVH Europe. “Het potentieel is onbeperkt.”

Aan de opschaling ging een proefperiode van twee jaar vooraf, waarin het 3D-design platform aan de digitale showroom van het merk gekoppeld werd. Voor winter 2020 lanceert het merk een capsulecollectie die 100 procent 3D is ontworpen, ontwikkeld en digitaal wordt verkocht. De kleding wordt op virtuele avatars geprojecteerd. Grieder: “Dit is de toekomst.”

Beeld: Tommy Hilfiger