TOP

Daily Paper in museum, meer winst voor Zalando en landelijke pinstoring treft winkels

Rond het middaguur heeft een landelijke pinstoring voor problemen veroorzaakt bij winkels. Verder schenkt Daily Paper de tenues dat het merk ontwierp voor voetbalclub Ajax aan een museum en boekt Zalando meer winst. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 3 augustus.

credit beeld: Daily Paper en Adidas voor Ajax

Kassaproblemen door landelijke pinstoring

Een landelijke pinstoring heeft rond het middaguur problemen veroorzaakt aan de kassa’s in winkels, tankstations en horecagelegenheden. Pinapparaten deden het niet, klanten moeten met cashgeld betalen. Op sommige plekken werkten ook de geldautomaten niet meer. De storing werd veroorzaakt door een storing bij een transactieverwerker, zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland tegen Nu.nl. Hoe de technische problemen zijn ontstaan en hoeveel winkels er last van hebben gehad, is nog niet duidelijk. Volgens de Betaalvereniging is de storing inmiddels voorbij en kan er overal weer worden gepind, meldt NOS.

Meer in het mandje bij Zalando: minder omzet, meer winst

In het tweede kwartaal van dit jaar heeft Zalando de winst met 87 procent zien toenemen tot 144,8 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Volgens het Duitse webshopbedrijf komt dit omdat consumenten gemiddeld meer stuks per bestelling kopen, wat zorgt voor lagere fulfillmentkosten. De omzet in het tweede kwartaal daalde met 2,5 procent tot 2,6 miljard euro vergeleken.

Zalando verwacht veel van de nieuwe a.i-tool die vorige maand werd gelanceerd. Door twee foto’s van zichzelf te maken in strakke kleding, kan de webshop de lichaamsafmetingen van de klant voorspellen om hen te helpen de juiste maat te vinden. De tool is al beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en zal worden uitgerold naar andere landen. “De tool kan een van de belangrijkste uitdagingen in fashion e-commerce op grote schaal oplossen”, aldus Robert Gentz, een van de topmannen van Zalando, in een persverklaring.

Daily Paper schenkt voetbaltenues aan museum

Vanaf donderdag 10 augustus is in het Amsterdam Museum het derde tenue en de pre-match wear te zien die het Amsterdamse modemerk Daily Paper het afgelopen seizoen samen met Adidas ontwierp voor voetbalclub Ajax. ‘Het derde tenue viert de unieke Amsterdamse straatvoetbalcultuur en accentueert hiermee de impact op de saamhorigheid en gemeenschap in de stad’, aldus Daily Paper.

Het gouden shirt is voorzien van de meest prominente straatvoetbalvelden van Amsterdam. Ook verwijzingen als het wapen van Amsterdam, het stichtingsjaar 1275 en alternatieve namen voor Amsterdam als ‘Mokum’ en ‘Damsko’ maken de collectie tot een eerbetoon aan de stad. De rode draad in de pre-match wear is de op Oost-Afrikaans kralenwerk geïnspireerde print in de Pan-Afrikaanse kleuren rood, zwart en groen, die volgens het persbericht ‘de cultureel diverse identiteit van Amsterdam weerspiegelen’.

De tenues worden onderdeel van Panorama Amsterdam, de vaste collectie van het museum aan de Amstel. Om de schenking van de tenues te vieren is het Amsterdam Museum aan de Amstel van donderdag 10 tot en met zondag 13 augustus gratis geopend voor dragers van Daily Paper-items.

Scapino opent nieuwe winkel in Rotterdam

Scapino opent binnenkort een flagshipstore in winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam. Volgens algemeen directeur Adem Doymaz komen er dit jaar nog minimaal vier nieuwe winkels bij. “Ondanks de roerige retailmarkt lukt het ons om blijvend te groeien en te investeren in de toekomst”, aldus Doymaz in een persbericht. De topman zegt altijd op zoek te zijn naar locaties in de buurt van ‘publiekstrekkers als Aldi, Lidl of Action’. De schoenenformule heeft 175 winkels in Nederland. Dit jaar kwamen er 20 vestigingen bij. Ook werden er 62 winkels omgebouwd naar het nieuwe winkelconcept. Doymaz verwacht dat Scapino eind 2024 klaar is met het vernieuwen van bestaande winkels.

Verkoop voorraad Yeezy positief voor Adidas

Adidas heeft in het tweede kwartaal zo’n 400 miljoen euro omgezet met de verkoop van Yeezy-sneakers. De verkoop helpt Adidas de verliezen die werden verwacht als gevolg van de breuk met de artiest te beperken, maar blijkt onvoldoende om de totaalomzet van het bedrijf op peil te houden. Adidas draaide een omzet van 5,3 miljard euro; een omzetdaling van 5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2022.

Bjorn Gulden, topman van Adidas, zegt in een perstoelichting dat het concern het in het afgelopen kwartaal ‘iets beter heeft gedaan dan verwacht’. Gulden hoopt dat Adidas vanaf 2025 weer winstgevend zal zijn. Het Duitse sportmerk verbrak eind oktober de samenwerking met Ye, na zijn antisemitische uitspraken. Adidas bleef achter met een grote restvoorraad Yeezy-sneakers en kleding. Na veel gesteggel besloot het merk in juni de eerste drop voorraad alsnog online te verkopen. Deze maand volgt de tweede ronde.

Adidas zegt een ‘aanzienlijk’ deel van de opbrengst te doneren aan organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van haat, discriminatie, racisme en antisemitisme.