TOP

Crocs sluit laatste fabriek, detailhandel zet 3 procent meer om in juni en Senz opent pop-up store

Crocs sluit haar laatste fabriek in Italië. Verder: de detailhandel zet 3 procent meer om in juni dan vorig jaar, franchisenemers overwegen juridische stappen tegen Hema en paraplumerk Senz opent een pop-up store mét windmachine in Amsterdam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 13 augustus.

Beeld: Senz

Detailhandel zet 3 procent meer om in juni

In juni 2018 was de omzet van de detailhandel 3 procent hoger dan dezelfde periode een jaar eerder, zo meldt het CBS. Zowel in de foodsector als in de non-foodsector steeg de omzet. Daarnaast was er online een groei van 19 procent meer omzet.

De omzet van kledingwinkels bleef nagenoeg stabiel ten opzichte van vorig jaar. De omzet van winkels in schoenen en lederwaren kromp juist (min 2 procent) in vergelijking met juni 2017. Drogisterijen haalden in juni de grootste omzetstijging met een groei van 4,2 procent.

De online omzet was in juni 2018 19 procent hoger dan dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 15 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 25 procent.

 

Crocs sluit laatste fabriek

Crocs kondigt aan dat de allerlaatste fabriek van het schoenenmerk gaat sluiten, zo berichtten verschillende nieuwswebsites als The Daily Mail en The Independent. Eerder dit jaar werd al bekend dat een fabriek in Mexico sloot, maar nu gaat ook de laatste fabriek – in Italië- dicht. Crocs bevestigt (onder andere op Twitter) dat het merk nergens heen gaat, en ook niet in moeilijkheden verkeert. De productie wordt voortaan uitbesteed, omdat dat tot een hogere winstmarge zou leiden.

 

Senz opent pop-up store in Amsterdam

Paraplumerk Senz opent een pop-up store in Amsterdam, zo bericht het merk in een persbericht. Van 29 oktober tot en met 11 november is de winkel te vinden op de Gerard Doustraat in onze hoofdstad.

In de pop-up store is het mogelijk om de gehele collectie paraplu’s te testen met behulp van een windmachine die tot 100 kilometer per uur wind blaast. Klanten mogen ook hun eigen paraplu meenemen om te testen welke het beter volhoudt.

Begin dit jaar breidde het merk uit met meer ‘weatherproof’ producten zoals tassen en sjaals. Het meest bekend is Senz om haar paraplu’s.

 

Hema franchisers overwegen juridische stappen

De franchisevereniging van Hema (VAB Hema) overweegt juridische stappen te nemen tegen de winkelketen. De directie van Hema liet vorige week in een brief weten de contracten met 24 franchisewinkels niet te verlengen Een woordvoerder van de franchisevereniging vertelde tegen het Algemeen Dagblad: “Hema zegt op deze manier eenzijdig het contract op. Als het aan de directie ligt, raken deze ondernemers hun winkels kwijt. Maar we betwijfelen ten zeerste of dat zomaar mag.”

De vereniging geeft aan eerst graag in gesprek te gaan met Hema zelf, maar indien nodig gaan ze juridische stappen nemen.

Hema ligt a lange tijd overhoop met de franchisehouders, onder andere over de kosten rondom online verkopen. De rechter gaf de franchisenemers in juli nog gelijk in de zaak rondom de online verkopen, die deels doorberekend worden naar de winkeliers ‘Franchisenemers zijn bereid om extra bij te dragen’, vertelt de VAB-woordvoerder aan het AD: ‘Ze willen alleen maar weten waarvoor het geld nodig is. Die verantwoordig geeft Hema nu niet.”

De Nederlandse winkelketen staat al jaren in de etalage. In juni 2018 haakte de Belgische investeerder Core Quity Holdings af bij de ovename van Hema voor 1 miljard euro. Naar verluidt was de regeling van Hema met zijn franchisenemers over de online handel de reden om de onderhandelingen te staken.