TOP

Crisis biedt kansen voor nieuwe kopersgroep

44% van de Nederlanders is crisisgevoelig. Zij passen hun uitgavenpatroon aan als gevolg van de crisis en houden de hand op de knip. Hierdoor is er in het eerste kwartaal van 2009 substantieel minder aan mode besteed dan in hetzelfde kwartaal in 2008 (-8%). Ze geven niet alleen minder uit, maar gaan ook op zoek naar winkels die net iets goedkoper zijn dan de winkels waar ze voorheen hun kleding kochten (downtrading).

Retail Nederland staat voor een uitdaging

Iedere retailer heeft zowel crisisgevoelige als crisisongevoelige klanten als koper. Retail Nederland staat dan ook voor een uitdaging. Bestaande klanten gaan zweven en potentiële nieuwe klanten komen van het segment net boven de eigen formule. De retailer die het voor elkaar krijgt zijn huidige kopersgroep aan zich te binden en de zwevende koper binnen te trekken overleeft niet alleen de crisis maar komt er zelfs sterker uit.

Blijven innoveren en op alle mogelijke manieren in contact komen met uw kopersgroep zijn hiervoor belangrijke elementen. Geef de zwevende koper niet de kans een andere retailer te ‘ontdekken’. Wees echter wel subtiel in uw acties. Uw crisisongevoelige klant trekt zich weinig aan van alle commotie omtrent een verslechterd economisch klimaat. Hun uitgavenpatroon is niet aangepast en ze blijven trouw aan hun favoriete winkels. Deze winkel moet voor hen dan ook herkenbaar blijven en niet andere standaarden gaan doorvoeren op basis van bijvoorbeeld kwaliteit en/of service.

Bron: GfK multicliënt rapportage ‘Kansen in de crisis’, juni 2009.

www.gfk.nl