TOP

Cotton Club opent winkel in Amsterdam, nieuw shoppingplatform in Nederland en Facebook-eigenaar opent winkel

Cotton Club opent een winkel in Amsterdam, de winnaar van de Woolmark Prize is bekend en Facebook-eigenaar Meta opent een winkel. Verder: er komt een nieuw shoppingplatform in ons land. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 28 april.

Foto: Cotton Club

Cotton Club opent winkel in Amsterdam

Cotton Club, een van de labels uit The Sting-familie, opent op vrijdag 29 april haar deuren op de Kalverstraat in Amsterdam. Dit is het eerste filiaal dat het label in het centrum van Amsterdam opent. Het pand is 1000 vierkante meter. De winkelketen heeft naast een eigen webshop, inmiddels 28 filialen in Nederland en België. Er zijn nu 28 winkels, grotendeel verspreid over Nederland. In Antwerpen staat ook een filiaal. Er staan nog twee nieuwe zaken op de planning, één in Hoorn en één in Leeuwarden. [Tekst gaat door onder de foto].

Foto: Cotton Club

Facebook-eigenaar opent winkel

Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en WhatsApp, opent op 9 mei een winkel in de VS, op de campus van het bedrijf in de Californische plaats Burlingame. Dat meldt Retailtrends. In de zogeheten Meta Store kunnen klanten technologische snufjes testen en kopen. Op deze manier wil het bedrijf mensen laten kennismaken met de mogelijkheden van de metaverse en zelf lessen trekken voor de toekomstige retailstrategie. Meta verkoopt hier onder meer zijn eigen VR-bril Meta Quest. Verder is er een demoruimte waar bezoekers virtual reality games kunnen spelen. Ook is het mogelijk om videogesprekken te voeren met winkelmedewerkers en om de slimme zonnebrillen van Ray-Ban uit te proberen.

Agendatip: Tentoonstelling Sneakers Unboxed

In het Design Museum in Den Bosch is van 3 mei tot en met 16 oktober de tentoonstelling Sneakers Unboxed te zien. Hierbij krijgt de bezoeker een kijkje achter de schermen bij de schoen die voor technologische doorbraken heeft gezorgd, nieuwe jeugdculturen heeft geïnspireerd en de modewereld op z’n kop heeft gezet, aldus het persbericht. De expo laat een combinatie zien van de geschiedenis en de culturele context met de laatste innovaties op het gebied van design en duurzaamheid in vier delen die onder meer leidt langs de jongeren die een prominente stempel gedrukt hebben op de sneakercultuur en de het kantelpunt van streetstyle naar high fashion. Ook de verhalen van Nederlandse sneakermerken zoals Patta komen aan bod. Het museum organiseert rond de expo ook verschillende activiteiten, onder meer op zaterdag 21 mei ontmoetingen met sneakerheads, verzamelaars en ontwerpers die samen de wereld van de sneaker vormen.

Winnaar Woolmark Prize bekend

De Londense ontwerper Saul Nash is gekroond tot winnaar van de International Woolmark Prize 2022, terwijl de Zuid-Afrikaanse Mmusomaxwell de Karl Lagerfeld Award for Innovation heeft gewonnen tijdens een ceremonie in Londen. Dat staat in een persbericht. Nash heeft hiermee 200.000 Australische dollar gewonnen – circa 134.600 euro – voor zijn innovatieve capsule sportkleding, gemaakt met wol die beweging vergemakkelijkt. Daarnaast wordt hij begeleidt door Woolmark om zijn bedrijf te laten groeien en krijgt hij de mogelijkheid om zijn collectie via het International Woolmark Prize Retailer Network bij toonaangevende winkels te verkopen. Het Zuid-Afrikaanse ontwerpduo Mmusomaxwell ontving de Karl Lagerfeld Prize for Innovation en ontving 100.000 Australisch dollar (ruim €67.000). Het jonge merk maakte een collectie hypervrouwelijke kledingstukken met lokaal geproduceerde wol, gemaakt door Zuid-Afrikaanse ambachtslieden.

Nieuwe online shoppingplatform in ons land: Lookiero

De Spaanse online personal shopping service Lookiero lanceert binnenkort oo in Nederland. Een exacte datum is nog niet bekend gemaakt, meldt Fashionunited. Het platform richt zich op de vrouw en selecteert op basis van persoonlijke stijl en budget vijf kledingstukken uit een assortiment van honderdvijftig Europese merken zoals Vila, Lee, Only en Ikks. Lookiero is zes jaar geleden gelanceerd en is actief in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Italië, Luxemburg en België. In september gaat het ook live in Oostenrijk. Het bedrijf wil dit jaar met bijna een uitbreiden door driehonderd nieuwe mensen in dienst te nemen op onder meer het hoofdkantoor in Bilbao en in de kantoren in Parijs, Londen en Milaan. Op dit moment heeft het 550 mensen in dienst.