TOP

Corona laat Opposuits opnieuw naar de markt kijken: ‘Het biedt ook weer kansen’

Nu Covid-19 een dikke streep zet door feesten en partijen heeft ook Opposuits, de specialist in opvallende pakken, de zeilen moeten bijzetten. Er is gesneden in de kosten en afscheid genomen van een gedeelte van het personeel. “Heel pittig”, zegt mede-oprichter Jelle van der Zwet. “Maar het is tegelijkertijd een kans om opnieuw naar onze markt kijken.”

Het idee voor de opvallende pakken van Opposuits werd geboren in Nederland in 2012 en inmiddels zijn ze wereldberoemd. Mede dankzij oud-voetballer Rafaël van der Vaart (de eerste die in een oranje pak poseerde tijdens het Europees Kampioenschap in 2012, red.), formule 1-coureur Max Verstappen, acteur Will Smith en zangeres Beyoncé. De groei die mede dankzij dat soort ambassadeurs is gerealiseerd, is door Covid-19 abrupt onderbroken. Evenals veel ondernemers hebben oprichters Guus Bakker, Jasper Castelein en Jelle van der Zwet de zeilen moeten bijzetten om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. [Artikel gaat door onder de foto.]

Guus Bakker, Jelle van der Zwet en Jasper Castelein van Opposuits. Foto: Opposuits

Wanneer was het moment dat jullie je realiseerden dat er ingegrepen moest worden?

Jelle van der Zwet: “We hebben heel vroeg geschakeld, vrijwel meteen na de lockdown. Er werd direct een streep gezet door allerlei feestjes. Amerika is met 54 procent onze grootste markt en we hadden te maken met een omzetdaling van meer dan 50 procent, dus dat merken we. St Patrick’s Day, het Prom-seizoen, het trouwseizoen, 4th of July wat hier heel groot wordt gevierd, zijn allemaal niet doorgegaan. Dat is echt een drama geweest.”

Welke maatregelen hebben jullie genomen?

“We hebben afscheid genomen van diverse mensen. Het exacte aantal noem ik liever niet, het ligt bij een enkeling nogal gevoelig. Het is heel pittig, omdat het om mensen gaat en die wil je liever ander nieuws brengen. Tegelijkertijd hebben we besloten de distributiecentra in Australië en Canada voor nu te sluiten en de voorraden die daar lagen samen te voegen in onze andere twee distributiecentra in de Verenigde Staten en Nederland. Daardoor konden we ook besparen op de productiekosten in China. Daarnaast hebben we een geplande investering in de website kunnen afzeggen. In die periode voelde het wel als een agressieve strategie, maar we konden niet afwachten. En als ik erop terugkijk ben ik blij dat we zulke rigoureuze  beslissingen hebben genomen, want in onze markt zit nog geen verbetering. De aantallen die we bijvoorbeeld met Zalando doen zijn nog wel prima, die zijn ook gegroeid, maar daarbuiten blijft het lastig.”

Nu breekt net een periode aan met uitgelezen Opposuits-momenten: Halloween en Kerst.

“Groot lichtpuntje is dat we aan onze grootste Halloween-klant in Amerika met 1.400 winkels,  Spirit Halloween, een enorme order gewoon konden leveren. Die order was voor corona gepland, het ging om meer dan 100.000 stuks. Dat zorgt ervoor dat de cijfers er beter uitzien, zonder daarover verder in detail te treden. Veel feestjes en partijen zijn geschrapt, maar we hebben toch ook nog wel veel kerstorders die doorgaan. Veel retailers hebben vertrouwen erop dat kerst niet gecanceld gaat worden. Mensen vieren het misschien in huiselijke sfeer, maar willen dan toch wat leuks aantrekken.”

Het verloop van de coronacrisis laat zich niet voorspellen. Hoe gaat Opposuits daarmee om?

“De afgelopen tijd heeft ons ook opnieuw naar de markt laten kijken. Ons concept zit in de basis tussen fun en fashion in en daar zien we kansen. Sinds een jaar produceren we overhemden die ontworpen zijn op dat snijvlak, waarbij een overhemd tegelijkertijd ook draagbaarder is dan een opvallend pak. Daar gaan we verder op in door de komende seizoenen nieuwe producten zoals meer overhemden en accessoires die aansluiten op onze positionering van ‘fun’. Voor zomer 2021 hebben we bijvoorbeeld al iets nieuws, de Summer combo. Dat is een set bestaande uit een dun, luchtig overhemd met korte mouw en een matching broekje dat op zwembroekje lijkt. Een set die je aantrekt als je plezier wilt maken met je outfit, zonder te veel verkleed te zijn. Zo creëren we ook een jaarrond label. Waar we ook sterk in zijn geworden, zijn onze licenties van bijvoorbeeld Nintendo, Disney en Warner Bros. Recentelijk is daar de Pokémon-print uit voort gekomen die later dit jaar gelanceerd wordt. In dat soort prints zijn we sterk, dat zit in ons DNA.”

Foto: Opposuits