TOP

Consumentenvertrouwen in de lift, Manufy start crowdfunding en goedkope pakketjes uit China vanaf 1 juli duurder

Nederlanders zijn optimistischer dan een maand eerder, meldt het CBS: zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid namen toe. Verder: goedkope pakketjes uit China worden vanaf 1 juli 2021 duurder, jongeren kopen steeds sneller en makkelijker dure merkkleding en wie is de man achter fast fashion-webgigant Shein? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 24 juni.

Consumentenvertrouwen toegenomen in juni

Nederlanders zijn optimistischer dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt in juni uit op -3, tegen -9 in mei 2021. Dat cijfer ligt iets boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8) en ver boven het dieptepunt van -41 in maart 2013. De koopbereidheid nam ook toe, van 1 in mei naar 3 in juni, en kwam daarmee voor het eerst op een hoger niveau dan vlak voor de uitbraak van de coronacrisis. Consumenten oordelen nu positiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden en vinden de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in mei.

Goedkope pakketjes uit China vanaf 1 juli duurder

Goedkope spullen van niet-Europese webwinkels – waarvan China hofleverancier is – worden met ingang van 1 juli 2021 duurder. Voortaan moet op alle aankopen van buiten de Europese Unie (EU) BTW betaald worden. Eerder gold dit alleen voor bestellingen van 22 euro of meer. De nieuwe maatregel is bedoeld om het speelveld voor webshops binnen en buiten de EU gelijk te trekken. Daarbij gaat PostNL extra kosten rekenen voor het innen en afdragen van die btw, variërend van 4 tot 7 euro per pakje. DHL brengt geen extra kosten in rekening. Dat zeggen de vervoerders tegen Nu.nl. De nieuwssite rekent voor dat een bestelling ter waarde van 5 euro buiten Europa vanaf 1 juli zomaar het dubbele kan gaan kosten. Met een btw van 21 procent komt er 1,05 euro bij en met bezorging via PostNL komen er nog minimaal 4 euro afhandelingskosten bovenop.

Analyse: wie is de man achter fast fashion-webreus Shein?

Meer nieuws uit China: Shein, de snelst groeiende webwinkel ter wereld, zetelt er. Oprichter en CEO Chris Xu startte in 2012 onder de domeinnaam sheinside.com en ging in 2015 verder onder het kortere shein.com. Daarmee weet hij nog geen tien jaar later monsteromzetten te behalen. Het afgelopen jaar ging het om 63,5 miljard yuan, meer dan 8 miljard euro. De Volkskrant gaat in een analyse dieper in op het succes van Shein, dat kleding voor jonge meiden en vrouwen verkoopt voor de helft van de prijzen van reguliere fast fashion-ketens, en de mysterieuze ondernemer erachter.

Europese marktplaats voor duurzame kledingproductie start crowdfunding

Manufy start een crowdfunding voor de doorontwikkeling van hun platform voor duurzame kledingproductie in Europa. Daarvoor is minimaal 200.000 euro nodig, al mikt de organisatie op een bedrag van 500.000 euro om ook andere industrieën te kunnen aansluiten. Momenteel is er al zo’n 168.000 euro opgehaald. Manufy ging vorig jaar live met het doel om Europese kledingproducenten en -merken eenvoudig(er) met elkaar in contact te brengen. Door de drempel voor lokale productie lager te maken, hopen de oprichters een bijdrage te leveren aan een duurzamere mode-industrie. “We zijn op zoek naar mensen die daarin willen investeren,” vertelt medeoprichter Michiel Dicker. “Op dit moment zijn er meer dan 1000 producenten en 1500 merken op ons platform actief. De investering helpt ons om nog meer partijen aan te sluiten, nieuwe functionaliteiten toe te voegen en meer duurzame productieklussen te starten.”

Onderzoek Winkelstraat.nl: ‘Jongeren kopen makkelijker merkkleding online’

Honderden euro’s aftikken na een webshopbezoek van slechts een paar minuten wordt steeds normaler voor jongeren; zij gaan online steeds sneller over tot de aankoop van luxe – en dus dure – modeartikelen. Denk aan een paar Balenciaga-sneakers van 750 euro. Dat concludeert Winkelstraat.nl na analyse van ruim 700.000 transacties bij de meer dan 300 bij het luxeplatform aangesloten winkels en merken. Daaruit blijkt dat Generation Z (geboren tussen 1996 en 2015) en millennials (geboren tussen 1980 en 1995) gemiddeld 50 procent minder tijd op de webshop besteden voordat ze tot aankoop overgaan, dan vijf jaar geleden. Daarbij is het gemiddelde bonbedrag sinds 2017 met ruim 20 procent toegenomen. Onder jongeren blijft de populariteit van luxemerken groeien, blijkt ook uit de New Luxury Fashion Monitor 2021 van Winkelstraaat.nl. Twee op de drie kopen tegenwoordig regelmatig en met gemak luxe mode. Gemiddeld duurt het twee minuten om een aankoop af te ronden, waarbij gemiddeld tweehonderd euro afgetikt wordt.

Foto: Manufy