TOP

Online aankopen opnieuw gestegen, schoenenmerk Toral breidt uit naar België en weinig bedrijven behoefte aan lening

Nederlanders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw meer online aankopen gedaan. Schoenenmerk Toral breidt uit naar België en weinig bedrijven hadden in de coronapandemie behoefte aan een lening, meldt het CBS. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 juni.

Schoenenmerk Toral breidt uit naar België

Het Spaans-Nederlandse schoenenmerk Toral gaat samenwerken met agentuur Studios1307 voor verdere expansie in België, met oprichters Isabelle Behits en Hanna Cuppens als de nieuwe gezichten voor de Belgische markt. Dat meldt vakblad Schoenvisie. “Een logische stap na het grote succes in Nederland”, zo schrijft het merk in een persbericht. “Met hun geweldige gevoel voor vernieuwing in de modemarkt zijn Isabelle en Hanna het perfecte team voor uitbreiding in België.” Ondernemers Carla en Bernardino Toral, die naast zakelijk ook privé partners zijn, richtten hun gelijknamige schoenenmerk in 2012 op. De collectie draait om ‘bohemian chic’ vrouwenschoenen met veel kleur en prints, die uitdrukkelijk langer dan een seizoen gedragen kunnen worden. Daarmee wil het merk laten zien dat tijdloze schoenen niet per definitie zwart of sober hoeven te zijn.

CBS: ‘Gros bedrijven had geen lening nodig vanwege corona’

Verreweg de meeste bedrijven hadden geen behoefte om vanwege de coronacrisis geld te lenen bij een bank of investeerder. Horecabedrijven trokken het vaakst vermogen aan om aan de betalingsverplichtingen te kunnen voldoen: 27%. Tegelijkertijd had 12% van de cafés en restaurants wel behoefte aan extra geld om aan betalingsverplichtingen te voldoen, maar slaagden ze er nog niet in dat geld aan te trekken. In de kledingindustrie had 29% hiervoor behoefte aan extern vermogen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête Nederland. De enquête is gehouden in mei 2021 onder ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven met minimaal 5 werkzame personen. In de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie trok bijna een kwart (24%) van de bedrijven externe financiering aan om te voldoen aan betalingsverplichtingen. In de industrie en in de detailhandel hadden veel minder bedrijven behoefte aan externe financiering voor dit doel (10%). Wel bleek de behoefte aan leningen voor het doen van investeringen in bepaalde sectoren groter dan extern vermogen te gebruiken betalen van rekeningen. Vooral in de onroerendgoedbranche trokken relatief veel bedrijven extern vermogen aan voor investeringen (43%).

Online aankopen opnieuw gestegen

De coronapandemie heeft opnieuw gezorgd voor een flinke boost in de online consumentenbestedingen, blijkt uit de Thuiswinkel Marktmonitor over het eerste kwartaal van dit jaar. Niet alleen waren er Q1 2021 bijna 1 miljoen nieuwe online kopers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, het gemiddeld besteed bedrag per online koper is ook sterk gestegen. De groei (+ 34%) bij Nederlandse webwinkels is beduidend hoger dan bij internationale webwinkels (+10%). In het eerste kwartaal zijn er 91,6 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 31% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Samen waren deze aankopen goed voor €7,7 miljard (+26% ten opzichte van Q1 2020). Deze stijging, die ook in het laatste kwartaal van 2020 te zien was, komt mede door de gedeeltelijke lockdown begin dit jaar, waarin niet-essentiële winkels tijdelijk gesloten waren. “Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, dan zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector op ruim 22% ligt. Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de 10%”, vertelt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org. Verder blijkt dat meer consumenten dan vorig jaar hun online bestedingen over de grens doen. Maar het is wel opvallend dat ze in totaal minder uitgeven: €635 miljoen tegenover €681 miljoen vorig jaar. Net als de afgelopen kwartalen zijn de online bestedingen gestegen ind e categorieën home & living (118%), consumentenelektronica (86%) en speelgoed (83%). Opvallend is dat Food/Nearfood dit kwartaal in absolute zin het hardst groeide. Een stijging van het aantal online kopers, bestedingen en besteed bedrag zorgen voor bijna een verdubbeling van het online aandeel naar 9%.

Nieuw merk bij Fashion Friendz

Modeagentuur Fashion Friendz heeft een nieuw merk aan het portfolio toegevoegd: Fellows United. Dat meldt het modeagentuur in een persbericht. Het Nederlandse label komt voort uit vriendschap van vier vrienden onder wie sportpresentator Jack van Gelder. Hij bedacht het merk in 1993, dat toen nog de naam For Fellows had. Fellows United is een casual mannenmodemerk in het hogere middensegment, dat een op kleur afgestemd totaalpakket levert. De collectie bestaat uit shirts, sweatshirts, rugby’s, T-shirts, polo’s, pullovers, vesten, bermuda’s en jacks. De kleding van Fellows United is momenteel bij ongeveer 200 herenmodezaken in Nederland verkrijgbaar. Het merk wordt ook verkocht in België, Frankrijk, Canada en de VS. Fashion Friendz vertegenwoordigt ook de merken Alberto, Milestone en Benvenuto.

Filling Pieces gaat samenwerken met horlogemerk IWC

Guillaume Philibert, oprichter van het schoenenmerk Filling Pieces, gaat samenwerken met het horlogemerk IWC Schaffhausen. Philibert wordt er merkambassadeur en daarnaast gaan beide merken gezamenlijk evenementen organiseren, zo staat in een persbericht. “Het voelt als een natural fit en een eer om samen te werken met het iconische merk IWC Schaffhausen”,reageert Philibert. “Filling Pieces en IWC delen dezelfde passie voor craftsmanship, kiezen uitsluitend materialen van de hoogste kwaliteit en streven ernaar op een zo duurzaam mogelijke manier te ondernemen. Ik kijk ernaar uit om kennis over techniek en innovatie uit te wisselen en onze werelden met elkaar te verbinden.” Filling Pieces heeft zich ten doel gesteld de luxemarkt te openen voor alle lagen van de samenleving, zo meldt het persbericht, en de kloof te overbruggen tussen verschillende mensen, culturen, voorkeuren en stijlen. Het merk wordt bij meer dan 350 retailers wereldwijd verkocht.

Hoofdfoto: Textilia