TOP

Consument wil goedkoop

De consument wil momenteel alles goedkoper en de recessie lijkt dit mogelijk te maken. Winkeliers hebben vaker en eerder opruiming, het aantal faillissementsverkopen via veilingen neemt toe en Nederlanders dingen niet alleen meer af op de markt.

Veilinghuis Troostwijk maakte maandag bekend dat het aantal faillissementsverkopen met 65 procent is toegenomen. Door de groei van het aantal faillissementen, in de eerste helft van 2009 gingen al bijna meer bedrijven failliet dan in heel 2008, neemt ook het aantal veilingen toe. De afgelopen anderhalve maand registreerden achtduizend consumenten zich om een bod op de veilingsite te kunnen uitbrengen, een toename van 40 procent.

Naast het hoge aantal aanmeldingen op veilingsites dingt de consument ook steeds meer af. Niet alleen op de markt, maar ook in winkels. Uit een enquête van ING onder 79.500 consumenten blijkt dat 59% weleens afdingt in Nederland. De meeste producten hebben hier een vaste prijs, toch zijn winkeliers momenteel eerder bereid hun producten voor minder te verkopen, aldus ING.