TOP

Coef Men opent winkels in coronatijd: ‘Mensen blijven behoefte hebben om mooie spullen te kopen’

Coef Men heeft midden in deze coronacrisis twee winkels geopend, in Leiden en Utrecht. Spannend in deze tijd. Mede-eigenaar Coen Burgers: “Nieuwe winkels openen in coronatijd met een bedrijf dat ook door draait, dat is een pittige mix. Maar we zijn ook trots.”

Jij en je compagnon Mark Hoornenberg openen middenin deze coronacrisis twee Coef Men winkels. Dat is een spannende stap.

Coen Burgers: “Dat is zo, maar het is niet een stap die we onlangs gezet hebben, natuurlijk. Het is anderhalf jaar geleden dat we de eerste contacten legden met de vastgoedpartij voor de winkels, daarna volgde direct de invulling. We kopen minimaal een half jaar van tevoren in dus die handel staat er, de huurcontracten zijn getekend, de designers zijn aan het werk. We zaten een half jaar geleden al op een niveau dat je niet terug kunt.”

De trein reed en moest door.

“We hadden geen keus. Met de wetenschap van nu had je misschien andere keuzes gemaakt door bijvoorbeeld over een jaar te openen. Nieuwe winkels openen in coronatijd met een bedrijf dat ook door draait, is immers een pittige mix. Maar wij slaan ons hier doorheen, dat weet ik zeker. Dubbel is het wel: we richten nu hele mooie winkels in, maar als je de winkeldeur opendoet zie je vrijwel geen mens op straat lopen. Maar we zijn positief. We zetten mooie winkels neer in prachtige panden. In Leiden zitten we in een strak en modern jaren 70 pand tussen oude, historische gebouwen en in Utrecht in een rijksmonument met wandschilderingen, ornamenten en een schouw. Ongetwijfeld het mooiste winkelpand van die stad. Daar zijn we trots op.”

De winkel van Coef Men Utrecht is gevestigd in een rijksmonument.

Grote steden zoals die waar jullie winkels zijn gevestigd, hebben het zwaar nu er geen publiek door de winkelstraten loopt. Hoe zorgen jullie voor omzet in de vier winkels van zowel Coef Men en jullie twee andere winkels, Hunting Ensemble en Coef Conceptstore?

“Door de deuren open te houden. Daarnaast geven we cadeautjes en dinerbonnen weg bij een aankoop, maken we afspraken voor personal shopping en investeren in online marketing om aankopen te stimuleren. Op social media zijn we al heel lang druk bezig om mensen naar onze webshop te dirigeren, maar in deze tijd zien we zonder meer een stijging van het aantal aankopen via Instagram en Facebook. Exacte cijfers heb ik nog niet, maar het gaat ongeveer om een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Dat maakt nooit het niveau goed wat je verliest in je winkels, maar het doet wel goed.”

Coef Men is gestart met midseason sale, een heet hangijzer momenteel in de moderetail. Wat is jullie beweegreden om nu korting te geven?

“Het wijkt niet af van wat we normaal doen, net als veel andere grotere ondernemingen. Dit heeft te maken met de meerdere levermomenten per seizoen, waardoor we ook meer tussentijdse afprijzingen hebben. De tijd dat er maar twee uitverkoopmomenten per jaar waren, ligt ver achter ons. De korting die wij geven geldt alleen voor voorjaarsartikelen, dus een shirt met lange mouw of hoodie van een dikkere stof. Hoogzomerartikelen hebben we niet afgeprijsd. Dit soort sales is misschien tegen het zere been van retailers die hiertegen zijn, maar in deze tijd zullen wel meer retailers wel korting moeten geven om überhaupt te kunnen overleven.”

Hoe ziet de moderetail er over, pakweg, een half jaar uit denk je?

“Ik verwacht dat de consument over maanden nog de angst in de benen heeft en zich niet snel begeeft op plekken waar veel mensen zijn, dus ook niet in drukke boetieks. Daar zullen we nog heel lang last van hebben. En ik zie dat het systeem in de mode heel erg verstoord aan het raken is. Doordat fabrieken stilliggen, retailers en merken geen omzetten halen waarmee nieuwe collecties kunnen worden gefinancierd, kunnen mogelijk grote delen van nieuwe collecties niet worden uitgeleverd. Dat kan betekenen dat merken en winkels omvallen. Ik verwacht nog wel een slagveld in de moderetail. Er zullen minder merken en winkels overblijven.”

Hoe bereiden jullie je voor op de toekomst?

“Wij doen dat in fases. We richten ons nu op de hoeveelheid handel die we in het tweede kwartaal, maar ook komend najaar geleverd willen krijgen. Die moet wel in verhouding staan tot de traffic in de winkelstraten. Dat we minder stuks nodig gaan hebben, is al zeker. Dat geldt voor alle retailers, daar zullen de merken ook mee moeten helpen. We moeten hoe dan ook door, allemaal. Blijven zoeken naar mogelijkheden om overeind te blijven. Dat zal in ons geval wel lukken. En ik weet dat er een andere tijd komt die ook kansen gaat bieden. Mensen blijven behoefte hebben om mooie spullen te kopen. Het gaat goed komen, echt.”

Foto’s: Coef Men