TOP

Clan de Banlieue en Allbirds openen winkels in Amsterdam en nieuwe duurzame modecadeaukaart gelanceerd

Streetwearmerk Clan de Banlieu heeft op 22 juni een winkel geopend aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. Een paar dagen eerder opende sneakermerk Allbirds de eerste Nederlandse winkel in de Amsterdamse Negen Straatjes. En na een geslaagde crowdfunding is de duurzame modecadeaukaart inmiddels te koop. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 22 juni 2020.

Nu open: de winkel van Clan de Banlieue in Amsterdam

Op 22 juni openden de deuren van de nieuwe winkel van het Nederlandse streetwearmerk Clan de Banlieue aan de Nieuwezijds Voorburgwal 258 in Amsterdam. De winkel heeft een oppervlakte van 80 vierkante meter. In de winkel zijn exclusieve items beschikbaar en daarnaast wordt er elke 22e van de maand een nieuwe drop gelanceerd. Het merk staat vooral bekend om de superzachte trainingspakken, bestaande uit broeken en matching hoodies in allerlei kleuren en prints met het opvallende grafische logo. Clan de Banlieue begon in 2014 als T-shirtmerk, maar breidde snel uit met onder andere trainingspakken. Op Instagram groeide de populariteit snel en ook het aantal verkooppunten groeide. Sinds 2016 is er een winkel in thuisstad Rotterdam. Net als de winkel in Rotterdam is de winkel in Amsterdam ingericht door luxury interior designer Lotte Faassen x Studio de Blieck. De beleving van de winkel is speciaal voor de Amsterdamse scene ontwikkeld. Eyecatcher is het unieke kunstwerk van de Amsterdamse moderne kunstenaar Pablo Lucker.

Sustainable Fashion Gift Card van start dankzij crowdfunding

De fashioncheque krijgt een duurzame variant. Na een geslaagde crowdfunding is er genoeg geld opgehaald om de Sustainable Fashion Gift Card (SFGC) in de markt te zetten. Via crowdfunding werd in de periode van 20 april tot en met 7 juni €10.315 opgehaald dankzij 251 donaties en daarmee was het doelbedrag van €10.000 behaald. Mensen konden aan de crowdfunding doneren in ruil voor een duurzaam mode-item of belevenis. Van het opgehaalde geld wordt onder andere geïnvesteerd in het printen van fysieke giftcards, een module waarmee de online giftcard gepersonaliseerd kan worden en in marketing, communicatie en sales. De cadeaukaart is al sinds 20 april te koop en te verzilveren bij een van de 60 aangesloten verkooppunten, waaronder BrandMission, Fashion for Good Experience, LIV Stores, Loop.a life, Mud Jeans en Myomy.

Loop.a life lanceert lokaal gerecycled garen

Circulair textielbedrijf en modemerk Loop.a life lanceert een nieuw Cotton2cotton garen van lokaal afgedankte katoenen kleding. Het garen is uniek omdat het een hoog percentage gerecycled katoen bevat en honderd procent natuurlijk is. Er zijn geen verf, water of chemicaliën aan te pas gekomen, omdat niet alleen het katoen maar ook de kleuren hergebruikt zijn. De eerste collectie bestaat uit zeven tijdloze basics voor mannen en vrouwen, in drie natuurlijke kleuren. Deze duurzame truien en vesten worden via crowdfunding verkocht. Hiermee wordt geld opgehaald om de productie en het verwerken van nog meer stromen van de textielafvalberg te realiseren. Loop.a life wil steeds meer toe naar pre-orders en gelimiteerd produceren, zowel voor de consument als voor de retailer die het merk inkoopt. Zo worden geen onnodige voorraden gecreëerd. De volgende stap voor Loop.a life is de gerecyclede vezels en garens aanbieden aan andere merken. Zo wil zij de lokale maakindustrie stimuleren en meer merken faciliteren om circulaire collecties te maken.

Allbirds opent eerste winkel in Nederland

Allbirds, het Amerikaanse duurzame schoenen- en accessoiresmerk, heeft op 18 juni de eerste Nederlandse winkel geopend in de Amsterdamse Negen Straatjes (in de Hartenstraat). Het merk is sinds een jaar actief met een webshop naar Nederland en signaleerde daar een toenemende vraag naar de minimalistische sneakers waar het merk bekend om staat. De sneakers zijn gemaakt van hoogwaardige materialen als merinowol, hernieuwbare eucalyptusvezels en suikerriet. Niet alleen de klassieke Allbirds-collectie is verkrijgbaar in de winkel. Er wordt ook een speciale editie verkocht die alleen in Nederland verkrijgbaar is: de Dutch Canvas. Naast de exclusieve schoen, ontwierp Allbirds drie unieke schoenveters die verwijzen naar bekende Amsterdamse iconen. De lokale veters zijn beschikbaar in felroze geïnspireerd op de wereldberoemde Keukenhof, een zachte karameltint als knipoog naar stroopwafels en een donkerblauwe kleur als referentie naar de bekende Amsterdamse grachtenpanden. De winkelinrichting staat voor vereenvoudigde esthetiek met een strakke, cleane en uniseks ruimte. Die wordt voorzien van 100% groene energie, led-verlichting en vloeren vrij van schadelijke VOC’s. Voor de schoenendozen is 40% minder materiaal gebruikt en ze zijn bovendien gemaakt van 90% gerecycled karton. Verder wordt gewerkt met digitale bonnen om papier te besparen en zijn de winkeltassen van gerecycled papier.

Van Tilburg: ‘De branche wordt met de neus op de feiten gedrukt’

Door de coronacrisis wordt de modebranche met de neus op de feiten gedrukt. Dat stelt Peter van Tilburg, eigenaar van Van Tilburg Kleding en Van Tilburg Mode en Sport in Nistelrode, in RetailTrends. “Je ziet dat consumenten gemakkelijk een seizoen over kunnen slaan. Een pijnlijke conclusie.” Volgens Van Tilburg zijn de gevolgen van die conclusie dat er een koude en warme sanering in de markt plaatsvindt. “Minder aanbieders, minder verkooppunten en samen op zoek gaan naar een nieuw evenwicht in de markt. Dat is wat er in de toekomst gaat gebeuren.” De local hero denkt daarnaast dat het momenteel een zegen is om een lokale speler te zijn. “Die hebben meer uniciteit, meer schaalgrootte en toch ook de voordelen van persoonlijke aandacht en service.” Grote ketens die eerder zeiden ‘we hebben nu honderd winkels en volgend jaar willen we er 120 hebben’, die groeistuipen heb je volgens Van Tilburg in de toekomst niet meer. “Das war einmal. Dat is een heilloze strategie.”