TOP

Clan de Banlieue: ‘Binnen nu en twee jaar willen we Europa op slot hebben’

Nederlandse streetwearlabels als Clan de Banlieue zijn geliefd bij Hollandse jongeren. Volgens mede-eigenaar Sinan Karaca is dat omdat het label een echte lifestyle eromheen creëert. “Het laat zien dat je het kunt maken als je goed voor elkaar bent en hard werkt.”

Op 22 februari jongstleden gooit het streetwearlabel Clan de Banlieue in thuisstad Rotterdam de deuren van de winkel drie dagen open voor een mega stocksale. Opruiming met kortingen tot 60 procent, ook op de bestsellers, staat erop de banners op de etalages. In no-time vormt zich een rij die in die drie dagen overdag nauwelijks slinkt. “Dit is wel het moment dat je je realiseert dat je iets bijzonder hebt neergezet”, reageert Sinan Karaca (27), een van de eigenaren van het merk. “Dat mensen van half vier ‘s nachts tot tien uur ’s morgens in de rij gaan wachten om aan die spullen te komen. Dat is niet iets wat iemand anders je zomaar nadoet.”

Winkelpand

Clan de Banlieue start in 2014 als schoolproject van oprichter Richard Lopes Mendes (26). Hij laat T-shirts drukken bij Levie Merckens (30), die zich korte tijd later ook zal voegen bij Lopes Mendes en Karaca als eigenaar. De T-shirts verkopen goed, maar na een tijdje ziet het drietal dat er meer zit in het merk. In 2016 besluiten ze samen een winkelpand te huren, omdat dat goedkoper is dan een kantoorpand. Karaca: “We betaalden 600 euro, elk 200 euro dus, daar liepen we weinig risico mee. Banlieue moest groeien. Het verkocht wel, maar qua naamsbekendheid zat er meer in, zagen we.”

Hit

Voor die groei focussen de mannen zich op bestaande klanten, de fans. “We richten ons niet op een brede doelgroep, maar op de mensen die altijd bij ons bestelden. Daar zijn we op doorgegaan.” Een nieuwe productgroep die hierop volgde, zorgde voor een boost: de tracksuits, nog altijd een hit bij Clan de Banlieue. “Van daaruit zijn we lifestyle gaan creëren, door nieuwe items en accessoires te ontwikkelen en foto’s daarvan te posten op Instagram.”

Kantelmoment

De aanpak werkt. In no-time groeit het merk op Instagram – het belangrijkste marketingkanaal van het label – van 2.000 naar 44,5K volgers. Nadat de eerste winkelier zich heeft gemeld – Djoez in Rotterdam – volgt de samenwerking met de Rotterdamse hiphopformatie Broederliefde. “Dat was een kantelmoment voor ons”, aldus Karaca. “Van daar zijn meerdere dingen zijn ontstaan en in contact gekomen met meerdere retailers. En kijk waar we twee jaar later liggen: alle filialen van de Bijenkorf, de zaken Soccer Fanshop en de winkels van Aspact. We starten dit jaar ook in Footlocker, met winkels verspreid over Europa, en JD Sports komt er ook aan.”

Straat

Het succes van streetwearlabels als Clan de Banlieue heeft volgens Karaca te maken met de populariteit van de hiphopscene, maar ook de oorsprong van het merk: de straat. Dat Nederlandse streetwearmerken populair zijn bij jongeren heeft volgens Karaca te maken heeft met het voorbeeld dat jongens zoals hij en zijn compagnons geven. “Banlieue betekent letterlijk vertaald ‘buitenwijk’. Wij komen zelf uit de minder wijken van de stad, Rotterdam-West. Clan verwijst naar een groep en met ons merk willen we een bepaalde culture creëren, waarmee je kunt laten zien dat er meer is dan de grote merken als Nike en Adidas. Banlieue staat voor dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt of wat je doet, je kan het altijd maken als je maar hard werkt, je hersenen gebruikt en zorgt voor de mensen die jou supporten. Wij drieën zijn het bewijs, we hebben alle drie onze niet school afgemaakt, maar zetten wel dit merk neer.”

‘Best close’

Clan de Banlieue ligt nu bij zo’n 40 winkels in Nederland die qua uitstraling passen bij het merk, zegt Karaca. Om de exclusiviteit te bewaken komen er in ons land geen nieuwe winkeliers bij, zegt de ondernemer, de focus ligt op het huidige klantenbestand.  “We richten ons op winkeliers die van toegevoegde waarde zijn voor ons merk qua assortiment, bereik en uitstraling. We werken best close samen met ze, zijn altijd in gesprek. Kleuren stemmen we af op de wens van onze retailers, we verplichten ze niet pakketten of bepaalde maten af te nemen. Het gaat erom dat de winkelier goed kan verkopen aan zijn klanten, dat doe je samen.” Nu het succes aanhoudt, kijkt het label selectief naar zijn distributie. “We zijn vanaf meet af aan voorzichtig geweest. We hebben al vanaf het begin niet als een gek ‘ja’ gezegd tegen elke retailer. Het gaat ons niet om het aantal verkooppunten, maar om hoeveel je verkoopt.”

Europa

Voor verdere groei kijkt Clan de Banlieue naar het buitenland. En het merk wil het liefst ook eigen winkels openen in grote steden. Het past bij de ambitie: “Binnen nu en twee jaar willen we Europa op slot hebben, bekend zijn in alle Europese landen. Tegelijkertijd focussen we ons op wereldwijde bekendheid.” De eerste stap in die richting zetten de ondernemers komend kwartaal. “Nog dit kwartaal openen we een winkel in Amsterdam”, verklapt Karaca. “Waar kan ik nog niet zeggen, hou Insta maar in de gaten.”