TOP

China en Japan meest aantrekkelijk voor internationale expansie e-commerce

Online retailers die internationaal willen gaan met hun handel kunnen het beste naar China en Japan. Dat blijkt uit de Global Retail E-Commerce Index.

Met data van de Wereldbank, Euromonitor en het World Economic Forum onderzocht adviesbureau A.T. Kearney de aantrekkelijkheid van verschillende landen voor internationale expansie. De landen werden beoordeeld op vier criteria, te weten de omvang van de online markt, het consumentengedrag, de infrastructuur en het groeipotentieel. China en Japan scoorden het beste.

China en Japan

In China wordt door 220 miljoen mensen online geshopt, maar heeft met de 517 miljoen internetgebruikers en 1,36 miljard inwoners nog veel groeipotentie. Volgens het onderzoek zullen de online consumentenuitgaven in China de komende vijf jaar verviervoudigen tot meer dan 200 miljard euro.

Japan eindigde als tweede in de Global Retail E-commerce Index. De consumentenbestedingen zullen hier de komende vijf jaar met zo’n 54 procent stijgen tot een totaal van 60 miljard euro.

Top 20

Totaal onderzocht A.T. Kearney 186 landen. Nederland eindigde op de 19de plek van meest aantrekkelijke land voor e-commerce expansie. Nederland is daarmee het zevende Europese land in de Global Retail E-commerce Index. De top 20 ziet er als volgt uit.

  1. China
  2. Japan
  3. Verenigde Staten
  4. Groot-Brittannië
  5. Zuid-Korea
  6. Duitsland
  7. Frankrijk
  8. Brazilië
  9. Australië
  10. Canada
  11. Singapore
  12. Argentinië
  13. Rusland
  14. Hong Kong
  15. Italië
  16. Zweden
  17. Slowakije
  18. Nieuw-Zeeland
  19. Nederland
  20. Chili