TOP

Chasin opent flagshipstore in Amsterdam [interview Jan Peters]

In de nieuwe Amsterdamse winkel van Chasin draait het niet om omzet maar om branding, vertelt oprichter Jan Peters ons tijdens de winkelopening op 12 december 2013.

De nieuwe winkel van Chasin aan de Wolvenstraat 21 is bescheiden qua afmeting, zoals iedere shop in de Amsterdamse Negenstraatjes. Een enorme digitale wand domineert het minimalistische interieur van de jeanswinkel. Hier flitst het lookbook levensgroot voorbij, aangestuurd door klanten die inloggen op het WiFI-netwerk van de winkel. “Fantastisch he, die wand’”, glundert Jan Peters. “Deze hele winkel is interactief. Met hun eigen mobieltje of met een van onze iPads, bepaalt de klant wat hij op ‘the Wall’ wil bekijken. We laten de complete look en combinaties zien die horen bij het item dat is gescand.”

Peters is zichtbaar trots op de winkel, waar verrassend weinig kleding te zien is. Van elk item hangen slechts een of twee maten. Een bewuste keuze, zegt hij. “Dit is naar mijn idee de winkel van de toekomst; volledig cross channel ingericht. Hangt je maat er niet bij, dan sturen we het voor je op. Of we zetten de bestelling klaar in een andere Chasin’-winkel. Wat de klant het beste uitkomt.” 

Het gaat in de flagshipstore met name om de beleving en de branding van het merk Chasin, benadrukt Peters. “De winkel is de eerste plaats een marketinginvestering. We willen laten zien waartoe we in staat zijn. We never stop.” 

De website van Chasin is ook onder handen genomen en sluit nu aan bij het concept van de winkel aan de Wolvenstraat. De andere winkels van het merk blijven vooralsnog ongewijzigd, maar zullen in de toekomst wel elementen van het crossmediale idee overnemen. Op de vraag hoe het na de pop-up store in Berlijn gaat met de expansie van het merk in Duitsland gaat Peters niet verder dan een geheimzinnig ‘er gaan spannende dingen gebeuren’. Wel wil hij nog kwijt dat er in Nederland in 2014 nog zo’n vijftien shop-in-shops bij zullen komen.