TOP

CBW-Mitex presenteert: de Digitale Superconsument

De ondernemer draait niet langer aan de knoppen, maar de consument heeft de touwtjes in handen. Daarover gaat het onderzoeksrapport Retail2020 dat CBW-MITEX in samenwerking met het HBD liet uitvoeren door Q&A Research & Consultancy.

“Een heerlijke zonnige zaterdag. Anniek en Mabel, twee studentes, begin twintig, lopen in Amsterdam. Omdat ze nog niet weten wat ze willen gaan doen, zoeken ze eerst een leuk terrasje. Anniek bekijkt haar uitgaans-app op haar smartphone. Op basis van haar profiel krijgt ze drie adviezen, waarvan een tip echte top-reviews heeft. Terwijl ze hun latte machiato drinken, plannen beide dames hun shoppingtrip. Via een snelle peer tot peer verbinding koppelen ze beide zoektochten aan elkaar en beslissen ze welke mode en schoenwinkels het worden. De app maakt er een mooie shoppingroute van met kaartjes en navigatie.

Al lopend door Amsterdam krijgen ze tips van de stylist van de shoppingapp over winkels die ze niet mogen missen. Vaak zijn dat nieuwe winkeltjes die ook bezocht werden door personen met een vergelijkbaar profiel.”

Winkelen is een ontdekkingstocht

Dit klinkt als muziek in de oren toch – deze passage uit het onderzoeksrapport retail 2020? Een van de conclusies luidt dan ook dat winkelen nog steeds een ontdekkingstocht is, maar in steeds hogere mate wordt gedirigeerd – en dan vooral door het alter ego van de consument: zijn online profiel.

Toch is het nog lang niet zover, want winkeliers zullen eerst voor hun shoppinggebied een gezamenlijke app moeten ontwikkelen. Bovendien is nog lang niet iedere retailer overtuigd van het feit dat het retaillandschap nu echt heel sterk zal veranderen. Dat terwijl er volgens de onderzoekers de komende tien jaar in retail meer gaat gebeuren dan in de afgelopen twintig jaar bij elkaar.

Meer voorbeelden van veranderingen in retail kun je lezen in het onderzoeksrapport Retail2020 – Re’Structure. Klik hier voor de tien retailtrends die Textilia eruit pikte.