TOP

CBRE: leegstand in 2012 vooral in kleinere winkelsteden

De leegstand zal dit jaar vooral toenemen in de kleinere winkelsteden. Als consumenten dit jaar geld zullen uitgeven dan zullen ze dat vooral doen in de grotere winkelsteden. Dat meldt CBRE in hun MarketView Dutch Retail Market.
Volgens CBRE wordt winkelleegstand steeds meer locatiegebonden. Hoewel de koopbereidheid van consumenten nog altijd gering is en naar verwachting hun bestedingen niet of nauwelijks zullen toenemen, zullen sterke winkellocaties in de komende maanden hun gunstige positie binnen de winkelmarkt handhaven. Dit blijkt uit de nieuwe MarketView Dutch Retail Market van CBRE. Als consumenten al geld uitgeven, doen zij dat in toenemende mate in de grotere winkelsteden. Hierdoor neemt in kleinere winkelsteden de winkelleegstand toe.
Huurprijzen dalen op B- en C-locaties
Deze polarisatie komt ook tot uitdrukking in de huurprijzen. De tophuren bleven in het afgelopen kwartaal stabiel, maar voor de Top 10 van Nederlandse winkelsteden is een bescheiden huurgroei op A1-winkellocaties in de loop van 2012 niet ondenkbaar. Op B- en C-locaties zullen de huurprijzen echter verder dalen. 
Faillissementstrend
Verder verwacht CBRE dat de ‘shake-out’ van retailers zich dit jaar zal doorzetten, met name in de mode-, schoenen-, en woonbranche. Als voorbeeld van deze faillissementstrend noemt het vastgoedbedrijf de faillissementen van schoenenretailers Tango, Shoe Outlet and Divino en die van boekenketen Selexyz. Aan de andere kant ziet CBRE dat dat er ondanks de crisis nog steeds (startende) kleine winkeliers zijn die zoeken naar goedkope winkelruimte. Dit lijkt de reeds in 2011 waargenomen trend van een toenemend aantal kleine retailers en dienstverleners zoals kappers en schoonheidsspecialisten te onderschrijven. 

PDF: MarketView Dutch Retail Market Q1 2012