TOP

Canada Goose opent pop-up in Nederland, winnaar Moving Fashion Forward Award 2021 bekend en Nike haalt 21 procent omzet uit online

De Dutch Sustainable Fashion Week heeft de winnaar van zijn duurzaamheidsprijs bekend gemaakt en Nike plust flink online, blijkt uit de cijfers. Verder: Canada Goose opent een pop-up in Nederland en dat is niet de enige nieuwe stap die het merk maakt. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 27 september.

Beeld: Canada Goose

Canada Goose opent pop-up in Nederland

Canada Goose opent de eerste week van oktober een pop-up store in Amsterdam, aan de P.C. Hoofdstraat 29. Het is de tweede pop-up winkel in Europa van het Canadese label, zo meldt het merk in een persbericht. Wanneer de winkel precies opengaat, wil Canada Goose nog niet bekend maken. In de winkel is een hoofdrol weggelegd voor de natuur, waarmee het met merk een koppeling legt met het buitenleven. Dat doet Canada Goose door alle zintuigen te prikkelen in de zaak met onder meer geuren van salie, Canadese dennennaalden en cederhout en natuurfotografie met werk van fotograaf Brendan George Ko, die gelooft dat bomen een complex uitwisselingsnetwerk onder de grond hebben. Ook is er een mix van groene bladeren aangebracht die verwijst naar de Canadese wildernis. De winkel blijft open tot de lente van 2022. Naast de nieuwe winkel, breidt het merk ook zijn aanbod uit met schoenen, zo meldt Footwearnews. Deze worden gelanceerd op 12 november en zullen zowel online als via geselecteerde retailers worden aangeboden. De eerste twee modellen zijn outdoorlaarzen, een paar snowboots met sterk isolerende eigenschappen en een paar dat ook in de stad kan worden gedragen. Canada Goose maakt beide modellen in drie kleuren.

Nike haalt 21 procent omzet uit online

Lifestylemerk Nike heeft 21 procent van de omzet uit digitale kanalen gehaald en de zet in op een verdubbeling van dat percentage vanaf 2025. Toch blijft het merk ook investeren in het fysieke winkelnetwerk, omdat die stimulerend werken op de digitale omzet, meldt Emerce op basis van de toelichting op de financiële cijfers eind vorige week. Van de 12,3 miljard dollar omzet komt 2,6 miljard aan verkopen via het web en de app binnen, 29 procent meer dan het jaar ervoor. De concernomzet steeg met twaalf procent. Over de digitale winstgevendheid zegt de sportfabrikant niets. Duidelijk is dat digitale verkopen geen kosten voor geaffilieerde retailers met zich meebrengen. De groei online zit vooral bij geregistreerde digitale klanten, ‘leden’ zoals Nike ze noemt, en die bestellen meer kopen dan niet-leden. Afgelopen kwartaal steeg de omzet bij deze trouwe groep klanten met veertien procentpunten.

Dear Denier wint Moving Fashion Forward Award 2021

Dear Denier heeft de Moving Fashion Forward Award 2021 gewonnen. Dat is de prijs die tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week wordt uitgereikt aan  het meest vooruitstrevende, innovatieve en creatieve duurzame fashionlabel. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Ook Armedangels, Lanius, Maium, Mercer Amsterdam en Thinking Mu waren voor de prijs genomineerd. De jury heeft de merken beoordeeld op de impact die ze met hun merk maken op de transitie binnen de mode-industrie en de verduurzaming van de maatschappij. Dear Denier heeft gewonnen, mede omdat het merk hoog scoort op het punt ‘het maken van impact’. Normale panty’s zijn gemaakt op basis van olie (nylon) en daardoor niet afbreekbaar en recyclebaar. Dear Denier kan zich als enig duurzaam pantylabel meten met de alom bekende pantylabels, aldus de organisatie, en daartussen heeft het een ‘prachtige positie weten te verwerven, en bewijst hiermee dat zij een belangrijke verandering in deze productgroep weten te bewerkstellingen’. Dear Denier heeft een duidelijk sustainability framework, aldus het juryrapport. “Dear Dernier brengen in kaart wat de industry challenges zijn, hoe zij daarmee omgaan en onderbouwen hun impact met cijfers. Je hoeft weinig te lezen en je weet direct waar ze voor staan. Daarin zijn ze onderscheidend, laten ze hun impact zien en ze geven duidelijk aan wat hun productiewijze is, inclusief keurmerken en certificaten.”

Voormalig topman FNG vecht vonnissen aan

Dieter Penninckx, de voormalig ceo van de failliete modegroep FNG, vecht de vonnissen aan waarin FNG werd weggezet als een bedrieglijke speler die bewust foute en bedrieglijke financiële cijfers voorlegde. Dat schrijft Retaildetail. De financiële rapportering van FNG was sinds 2018 ‘bedrieglijk en foutief’, is de conclusie in een onderzoeksrapport waar de curatoren om hadden gevraagd. Aan de hand van die informatie verklaarde de rechtbank ook de zes maanden voor het faillissement als verdacht. De vennootschap FNG werd bovendien zelf in verdenking gesteld van fraude. Voorheen waren enkel de drie oprichters en twee adviseurs in verdenking gesteld. Aangezien de modeholding bestond uit een wirwar aan vennootschapjes en juridische entiteiten, betekent het evenwel dat niet één maar liefst een dertigtal vennootschappen als mogelijk frauduleus werden bestempeld. Penninckx pikt het niet niet en tekent derdenverzet aan. Zes maanden voor het faillissement stond Penninckx immers nog zelf aan het hoofd van het bedrijf, tot hij begin april 2020 opstapte met gezondheidsproblemen. Zijn advocaat eist de opschorting van het vonnis en wil volledige inzage in alle documenten die gebruikt zijn voor het vernietigende onderzoeksrapport, zoals alle boekhouding, e-mails en boekhoudkundige documenten die de curatoren overmaakten aan revisorenkantoor. Ook wil de advocaat van Penninckx onder meer de briefwisseling met de raad van bestuur hebben.