TOP

Bread & Butter goed afgesloten

Organisatie, merken en bezoekers kijken positief terug op Bread & Butter, die van 18 tot en met 20 januari plaats vond in Berlijn. Hoewel de organisatie geen bezoekersaantallen meer bekend maakt, is de algehele indruk dat de beurs minstens net zo druk was als vorig jaar winter.

Volgens de organisatie is het bezoekersaantal gestegen met 3,5% ten opzichte van vorig jaar winter. Erg opvallend op Bread & Butter is echter de verschuiving in de bezoekersstromen. Zo was het in de denimhal, waar normaal gesproken volle gangpaden het beeld bepalen, een stuk rustiger. In de andere hallen daarentegen hadden standhouders het allemaal over de grotere toeloop in vergelijking met eerdere edities. Winkeliers zijn duidelijk op zoek, juist buiten het jeanssegment. Hierbij gaat het vooral om de grote, commerciële jeansmerken, want de LOCK-hal, met authentieke jeanslabels, bleek opnieuw onverminderd populair. Ook worden er steeds meer eigenaren en inkopers van mannen- en vrouwenmodezaken tussen de bezoekers van Bread & Butter gesignaleerd, die het logischerwijs ook vooral in de andere hallen zoeken. Ook op de andere beurzen in de stad, waaronder Premium, was het drukker. Het lijkt veelzeggend voor de situatie in de markt, waar het jeanssegment momenteel een zorgenkindje is en steeds meer jeanszaken verworden tot boetieks.

G-Star

G-Star hield zoals elk seizoen meerdere keren per dag een modeshow en verraste dit keer met een moderne balletvoorstelling waarin de nieuwe collectie werd gepresenteerd. Op (de meestal rustige) vrijdag wist het merk voor reuring op de stand te zorgen door 600 winkelmedewerkers uit verschillende landen uit te nodigen voor de Store Staff Day, waar zij presentaties kregen over het merk en de nieuwe collectie, afgesloten met een diner, feest en hotelovernachting.

Innovatie

In het modebeeld valt op dat jeansmerken meer aandacht hebben voor jeansinnovaties. Denk hierbij aan verantwoorde productieprocessen of nieuwe verf- of wastechnieken voor bijzondere kleureffecten. Bij jeans ligt de nadruk op slanke, rechte modellen en voor vrouwen is het beeld nog steeds slimfit. De jeans met flarepijp wordt wel weer aangeboden, maar de vraag blijft wanneer deze gaat doorbreken bij de consument.

Trends

Belangrijk voor herfst/winter 2012/2013 zijn gekleurde denims, in herfstige, donkere kleuren (vooral rood-tinten!). Sowieso gebeurt er het meest op broekengebied. De (gekleurde) chino is er ook nog, maar er is vaak wel iets bijzonders mee gedaan. Denk aan pipings van leer of bijzondere zakverwerkingen. Ook de corduroybroek is belangrijk, voor mannen en vrouwen, ook weer in allerlei herfstkleuren. Daarnaast zijn de gebreide broeken met kelim- en tribalprints in veel collecties aanwezig. Voor de vrouwen is de panterprint skinny jeans een leuke eyecatcher, waar veel merken op in zijn gesprongen.

Casual

Het beeld is erg casual, met bodywarmers, gebreide truien met (Noorse) prints, houtje-touwtje-jassen, baseballjacks, bergschoenen en canvas rugzakken. Voor vrouwen zien we bodywarmers van teddy of bont, gebreide capes, rokken op knielengte, losse shorts en korte leren jacks.

 

Houdt textilia.nl in de gaten voor nog meer trends en foto’s uit Berlijn.

 

Een impressie van de show van G-Star: