TOP

Brancheorganisaties roepen op tot spreiding marketingacties feestmaand, Sneakerness keert terug naar Rotterdam en Harrods in de rode cijfers

Drie brancheorganisaties vragen retailers hun marketingacties rondom de feestdagen te spreiden, om zo drukte in de winkelstraat te voorkomen. Verder keert Sneakerness eind deze maand terug naar Rotterdam en Mall of the Netherlands voegt meer merken toe aan het winkelportfolio. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 10 november.

Brancheorganisaties vragen retail marketingacties feestdagen te spreiden

Brancheorganisaties Inretail, Euretco en RND roepen ondernemers op hun marketingacties rondom de feestmaand vanaf zaterdag over een langere periode te spreiden. Dit om te voorkomen dat er in deze pandemie piekdrukte ontstaat in de winkelstraten en online. “Zaterdag komt Sinterklaas aan in ons land. Consumenten roepen we op om de cadeaus tijdig te kopen om er zeker van te zijn dat iedereen zijn aankopen ook op tijd in huis heeft. Samen moeten we zorgen voor een goed verloop van de komende feestdagenperiode die zeven weken duurt”, aldus de persvoorlichter van Inretail in het persbericht. De organisaties adviseren consumenten die thuiswerken, hun pauze te gebruiken om aankopen te doen op een rustig moment.

Sneakerness deze maand naar Rotterdam

Na afwezigheid van een jaar vanwege de pandemie, keert Sneakerness deze maand terug in Rotterdam. Dit keer vindt het tweedaagse  event voor sneakerliefhebbers plaats op 27 en 28 november in de Van Nelle fabriek. Hier zijn het hele weekend Fashion Talks, over onder andere Gen Z en de invloed van social media op hun koopgedrag en de inclusiviteit van de sneakergemeenschap, meldt het persbericht. Ook host Footlocker een radiostation met gastdj’s en artiesten. Voor het eerst vindt er ook een exclusieve Patta sale plaats. De breakdance battles en het Sneaker Art Museum keren terug. Toegang is alleen mogelijk met de digitale coronapas en identiteitsbewijs, aldus de organisatie.

Hollister naar Mall of the Netherlands

Westfield Mall of The Netherlands heeft een aantal nieuwe winkels toegevoegd aan het winkelportfolio. Onder andere Hollister, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Gilly Hicks, Footlocker, Sidestep, Krakatau en Soulsistah Kids openen vestigingen in het winkelcentrum in Leidschendam, meldt het persbericht. Sinds de opening in maart van dit jaar heeft de Mall gemiddeld een miljoen bezoekers per maand getrokken aldus ontwikkelaar Unibail-Rodamco. Omwoners zijn minder blij met het succes en zeggen last te hebben van de parkeerdrukte en verkeerschaos die de populariteit van het winkelcentrum met zich meebrengt. Omroep West meldde onlangs dat bezoekers gemiddeld twintig minuten rondrijden voordat ze een parkeerplek hebben gevonden.

Luxe warenhuis Harrods in de rode cijfers

De omzet en winst van Harrods, het luxe warenhuis in Londen kelderden in 2020 als gevolg van strikte lockdown-maatregelen waardoor de locatie in Knightsbridge een groot deel van het jaar moest sluiten, meldt Business of Fashion. Ten opzichte van 2019 daalde de bedrijfsomzet in het boekjaar 2020 met 51 procent tot iets meer dan 502 miljoen euro. Harrods rapporteerde ook een verlies van 66,9 miljoen euro. In 2019 boekte het warenhuis nog een winst van bijna 224 miljoen euro. Het is voor het eerst in jaren dat Harrods verlies draait; jaar op jaar noteerde de retailer een groei door met name shoppende toeristen uit Azië. De moeilijke tijden zijn nog niet voorbij, want door een regeringsbesluit eerder dit jaar is het straks niet meer mogelijk voor internationale bezoekers om btw-vrij te winkelen. Dit voordeel was belangrijke stimulans voor toeristen om veel geld uit te geven. Ook is het internationaal reisverkeer nog niet op niveau pre-corona.

Credit beeld: Sneakerness