TOP

Bol.com stimuleert lokaal shoppen, Pitti Uomo gaat nog steeds uit van fysieke editie en huurkorting nu makkelijker af te dwingen

De overname van Hema is definitief rond en huurkorting zou nu makkelijker afgedwongen kunnen worden, zeggen advocaten. Verder: Pitti Uomo gaat er nog steeds vanuit dat de mannenmodebeurs kan doorgaan in februari. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 december.

Pitti Uomo gaat uit van fysieke editie

Waar de meeste live mode- en stoffenbeurzen de fysieke edities cancellen voor begin volgend jaar, gaat beursorganisatie Pitti Immagine ervan uit dat zijn edities, waaronder de Pitti Uomo, doorgaan. De Pitti Uomo staat gepland van 21 tot 23 februari 2021. Dat zegt ceo Raffaello Napoleone, zo schrijft WWD onder meer. Napoleone erkent weliswaar dat de voortdurende lockdowns in Italië mogelijk niet op tijd worden opgeheven om de show te houden. Ook realiseert hij zich dat de data te laat zijn voor veel merken, vooral de grote merken die al afspraken met retailers hebben om hun volgende collecties te laten zien. De ceo verwacht dat er tussen de 250 en 300 merken op de Pitti Uomo staan, voornamelijk kleine bedrijven. Dit is een aanzienlijk minder dan normaal; gemiddeld presenteren zo’n 1.250 merken hun collecties in Florence. Toch houdt de beursorganisatie een slag om de arm; op 15 januari wordt er definitief besloten of de Pitti echt doorgaat.

Nieuwe eigenaar voor Hema

Het is officieel: Hema wordt definitief overgenomen door de eigenaren van supermarktconcern Jumbo, de familie van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom. Dat meldt onder meer Nu.nl. Hiermee komt een einde aan een periode van onzekerheid over het voortbestaan van Hema. Nadat een groep schuldeisers Hema overnam van Marcel Boekhoorn, werd de schuldenlast van het warenhuis aanzienlijk verminderd. Daarop meldde de familie achter Jumbo zich weliswaar, maar het was nog de vraag of zij en Parcom geld bijeen konden brengen. Dat is nu gelukt. Ook wordt de schuld van HEMA nog verder teruggebracht. De overname moet in februari van komend jaar formeel zijn afgerond. Met de overname is zo’n 440 miljoen euro gemoeid.

Bol.com promoot actief lokaal shoppen

Bol.com heeft een website gelanceerd waarop lokaal winkelen wordt gepromoot. Op winkelindebuurt.bol.com heeft de webwinkel tienduizenden Nederlandse ondernemers samengebracht, zodat consumenten de winkel om de hoek kunnen ondersteunen. Bezoekers van de site klikken via de categorie waarin ze een product zoeken vervolgens op de regio waarin ze zich bevinden. Via locatiepijlen op de landkaart is het daarop mogelijk in te zoomen op winkels in de buurt. Eerder deze week maakte Bol.com dit voornemen om lokale winkeliers te willen steunen bekend. Ook kondigde het toen aan direct te stoppen met het gros van zijn advertenties in Nederland en België op radio, televisie en social media. De webshop vindt ‘in deze situatie’ niet elke vorm van adverteren meer gepast. Reeds ingekochte advertentieruimte geeft het weg aan goede doelen. Ook op de eigen website gaat Bol.com niet meer adverteren dan nodig is en zet het zijn dagdeals uit.

‘Herstel voor retailers die online inzetten’

Retailers die de coronacrisis hebben aangegrepen om hun online kanaal te verbeteren, kunnen op een sterker herstel rekenen. Dat stelt ABN Amro in de nieuwe Sectorprognoses 2021/2022. Dat blijkt uit de groeiversnelling die het online kanaal heeft gemaakt door de terughoudendheid bij de consument en de oproep om winkelstraten zoveel mogelijk te mijden in deze coronapandemie. Tussen april tot en met oktober lagen de onlineverkopen gemiddeld liefst 39 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, becijferde het CBS. Uit transactiedata van ABN Amro blijkt dat vooral de onlineverkopen in supermarkten (+195% t.o.v. 2019) en elektronica (+66% t.o.v. 2019) plussen; online werd er ook meer kleding verkocht (+24% in november), maar veel midner. Wat de veerkracht in de retail bepaalt voor de toekomst, zijn volgens de bank innovaties die het winkelen in coronatijd toch mogelijk maken, zoals winkelen op afspraak. Dit soort initiatieven, maar ook verbetering van het onlineverkoopkanaal en initiatieven om de angst om te winkelen weg te nemen, bepalen hoe retailondernemers uit de crisis komen, aldus de bank in het rapport.

Advocaten: ‘Huurkorting afdwingen nu makkelijker’

Het zal voor retailers die hun winkel deze week verplicht op slot moesten doen iets makkelijker zijn om huurverlaging af te dwingen via de rechter. Anders dan in de intelligente lockdown waarin in winkels niet verplicht waren te sluiten, kan die gedwongen sluiting door de overheid van nu de positie van huurders in de rechtszaal versterken. Dat zeggen advocaten die zijn gespecialiseerd in huurrecht tegen het Financieele Dagblad. “Hoe ingrijpender de maatregel door de overheid, hoe minder een winkelier kan doen om zich er tegen te wapenen. Dat neemt de rechter wel mee in zijn oordeel”, zegt advocaat Jan Eerbeek van BVD Advocaten. Sinds de eerste lockdown voeren winkeliers en vastgoedeigenaren uitvoerige onderhandelingen over huurverlagingen. In veel gevallen komen ze daar uit. Huurders kregen bijvoorbeeld uitstel van betaling in ruil voor een verlenging van het huurcontract.