TOP

Binnenkijken: Dedicated en Number Nine *

Retail blijft een uitdagende markt, maar rasechte ondernemers laten zich daar niet door afschrikken. Dus openden Dedicated in Nijmegen en Number Nine onlangs spiksplinternieuwe winkels. ‘We kijken voortdurend hoe we vooruit kunnen.’

Jan Diebels, eigenaar van Dedicated in Nijmegen, was er de afgelopen weken maar druk mee. Zijn winkels, in de Marikenstraat en het Koningsplein werden gelijktijdig grondig verbouwd. Met als resultaat twee nieuwe winkelconcepten, gericht op de moderne man.

Geen vrouwenmode

In de Dedicated-vestiging op het Koningsplein verkoopt Diebels opmerkelijk genoeg geen vrouwenmode meer. Vanaf nu richt hij zich alleen nog op de man. “We waren winstgevend met het vrouwensegment, maar ik wilde duidelijkheid scheppen. Door volledige service te geven aan onze mannelijke klanten.”

Kleedmoment

De drie etages in het pand spelen elk in op een ander kleedmoment van de man. Zo is de begane grond gereserveerd voor casual kleding en schoenen van onder andere PME Legend, Cast Iron, Drykorn en Scotch & Soda, de bovenverdieping voor meer uitgesproken collecties en jeans van Kultivate, Superdry, Diesel, Nudie en Replay. De benedenetage biedt een formeel aanbod met een knipoog: pakken, jasjes, shirts en schoenen van Bertoni of Denmark, Drykorn, Cavalaro, R2 Westbrook en Rehab.

Klant beter leren kennen

Diebels wil verder het ‘unique selling point’ van Dedicated, toewijding, nog meer uitwerken. De winkel heeft een grote bar, waar drankjes worden geschonken en een nieuwe inpandige vermaakservice. “Voorheen gingen er enkele dagen overheen om een broek bijvoorbeeld in te korten. Nu doen we dat direct, terwijl de klant geniet van een goede bak koffie. En dat wordt nu al gewaardeerd. Een ander winstpuntje is dat je in die tijd ook je klant op een informele manier beter kunt leren kennen. Klantvriendelijkheid en oprechte aandacht worden steeds belangrijker in de retail.”

Dedicated 1

Dedicated 3

Dedicated 4

Dedicated 2

Grootste collectie T-shirts

In de vestiging aan de Marikenstraat is een geheel nieuw concept gestart: Dedictated ‘Daily Fresh’. Gericht op de jongvoelende, hippe man die op zoek is naar vooruitstrevende kleding en accessoires én T-shirts – volgens Diebels biedt deze winkel de grootste collectie van Nijmegen. De retailer biedt naast shirts van merken ook exclusieve samenwerkingen en eigen productie, van Nijmegen T-shirts, aan die door zijn grafische stagiairs worden ontworpen en in gelimiteerde oplage worden uitgebracht.

Snel inspelen op trends

“Die shirts zijn een schot in de roos”, vertelt Diebels. “Daar is zoveel vraag naar. Alleen al voor dit product komen ze naar ons. Dat wil je toch als ondernemer.” Daarbij biedt Daily Fresh dagelijks nieuwe producten van labels als Anerkjendt, Avior, Gabba, Nena & Pasadena, Radical Tigha en Nike. “We gaan meer ad hoc werken dan voorheen. Met zo’n 40 procent open to buy om snel in te kunnen spelen op snel opkomende trends.”

Dedicated Fresh

Dedicated Fresh 2

Dedicated Fresh 4

Dedicated Fresh 3

Number Nine

En dat is vestiging nummer 8 voor Number Nine (exclusief de webshop). Nadat afgelopen zomer sneakerwinkel Size Nine in Haarlem aan het portfolio werd toegevoegd,  presenteert de retailer nu in de Kruisstraat de derde vestiging in de Noord-Hollandse binnenstad.

Meubelen en woonaccessoires

In deze 180m2 grote zaak wordt naast modemerken als Libertine Libertine, Mads Norgaard, K.O.I (voor vrouwen), Storm and Marie, We Are Copenhagen, Minimum Moves en Minimum Extended (allen nieuwe collecties voor Number Nine) het lifestyle-aanbod extra uitgelicht. Zo zijn er onder meer meubelen en woonaccessoires van Normann Copenhagen, Ferm Living, Libbey en Playtype te koop. “We verkopen al sinds de start in 2004, verschillende lifestyle producten”, vertelt mede-eigenaar Milan Moone. “Dit hoort bij Number Nine. Alleen: nu kregen we de kans daar meer aandacht en ruimte aan te schenken.”

Lifestyleproducten

“De lifestyleproducten verkopen goed en ze verdienen het daarom om nog beter tot hun recht te komen”, zegt Moone. “Zo is het ook gegaan met de sneakers. Die verkopen we goed en daarom hebben we vorig jaar Size Nine geopend. We vernieuwen graag en kijken voortdurend hoe we vooruit kunnen.”

Eigen keuzes

Moone: “Ik weet dat er tegenwoordig meer winkels lifestyleproducten verkopen. Maar dat geeft niet. Wij maken voor al onze eigen keuzes en een eigen mix van collecties en items. Of het nu om kleding of andere artikelen gaat: we kopen alleen in wat wij cool en anders vinden. Iedere Number Nine-zaak heeft een verschillend assortiment en is dus uniek.”

Number Nine 1 Haarlem Kruisstraat

Number Nine 2 Haarlem Kruisstraat

Number Nine 3 Kruisstraat Haarlem

Number Nine 4 Kruisstraat Haalrmen