TOP

Bijna de hoofdprijs voor denimstore The Bakery [interview] *

The Bakery in Reusel is een opvallende nieuwkomer in de retailbranche. Het concept is vernieuwend, anders en uniek door de combinatie van ambachtelijk brood en jeans. Een grote kanshebber tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Experience Award op Modefabriek. Maar dat pakte anders uit.
De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Textilia interviewt de jury- en publiekswinnaars allemaal. Deze aflevering maken we een uitzondering voor The Bakery uit Reusel, die de hoofdprijs in de categorie Most Innovative Store Award namelijk net aan de neus voorbij zag gaan. De vakjury overwoog een gedeelde eerste prijs uit reiken aan deze denimstore en Lena The Fashion Library uit Amsterdam, maar koos uiteindelijk toch voor de kledingbibliotheek. “Onverwacht, maar geen teleurstelling”, reageert store manager Cor Vermeulen.
Bakery Reusel pand voorzijde

The Bakery is gevestigd in een voormalige bakkerij.

Denimwinkel The Bakery is sinds maart 2015 gevestigd in een oude bakkerij aan de Bakkerstraat in het Brabantse Reusel. In de 250 vierkante meter grote zaak kunnen (jonge) mannen niet alleen terecht voor denim, tops en accessoires van merken als Nudie Jeans, Scotch & Soda, Lee, Minimum en Drykorn, maar ook brood en koeken kopen. Speciaal gebakken door Reusels beroemdste bakkerswinkel Schellens, die in de jaren twintig en dertig vanuit dat pand z’n handel verkocht. In en rond de winkel zie je items terug die herinneren aan de oude bakkerij, zoals een weegschaal en een bakkersfiets. En aankopen worden bij The Bakery in een broodzak meegegeven.

‘Puur vakmanschap’ 
The Bakery is voortgevloeid uit het familiebedrijf Only for Men, dat met dit concept dit jaar een nieuwe stap in de retailsector heeft gezet. Een stap die bijzonder goed is gelukt, vindt de vakjury van de Dutch Retail Experience Awards 2015, omdat de denimstore ‘in alles pure vakmanschap, authenticiteit, noeste arbeid en een mystiek verleden ademt’, schrijven ze in het rapport. En: ’Het is een werkelijke beleving, welke niet te vergelijken is met de eersteprijswinnaar Lena The Fashion Library, maar zeker zo bijzonder.’ 
Nèt geen hoofdprijs voor The Bakery dus. “Jammer, we dachten eerlijk gezegd dat we de eerste prijs zouden winnen”, geeft store manager Cor Vermeulen toe. “Dat komt doordat de mensen om ons heen en de kenners op Modefabriek ons het gevoel gaven dat ons concept zo bijzonder was, dat we grote kans maakten op de hoofdprijs. Maar goed, we werden tweede en dat is geen teleurstelling. Daar zijn we ook hartstikke trots op.”

Bakery weegschaal in denimstore  Bakery Reusel interieur 2

Ook in het interieur legt The Bakery de link naar de voormalige bakkerij die in het pand zat.

Mini modestraat
Dat de jury had overwogen om een gedeelde eerste prijs uit te reiken zo vlak na de opening van de zaak, zegt Vermeulen dat het nieuwe concept aanslaat. Niet alleen door de combinatie van denim en brood, maar ook door samen te werken met andere kledingzaken en een restaurant. Vermeulen: “We zitten met Only for men, restaurant Lucas en de damesmodezaken Uniek Mode en XO Fashion vlakbij elkaar, waardoor er een mini modestraat is ontstaan waar jongeren en volwassenen hun kleding kunnen kopen en lekker kunnen lunchen of dineren. Doordat we niet in het centrum zitten, trekken we klanten die speciaal naar ons toekomen voor ons aanbod, geen passanten zoals je die in de winkelstraat hebt. Dat zorgt voor een hele relaxte sfeer.”
Het succes van dit winkelconcept en de samenwerkingen met andere mode- en horecabedrijven, krijgen een vervolg. “The Bakery willen we integreren in de bestaande winkels van Only for men”, vertelt de store manager. “Daarnaast willen we dit winkelconcept uitbreiden naar andere plaatsen. Dat zou ook een in een pand van een voormalige slager kunnen zijn of een schoenmaker, afhankelijk van de geschiedenis van het pand waarin we ons willen vestigen. En als we daarbij kunnen samenwerken met andere collega’s, zouden we dat beslist doen. Je moet elkaar helpen, toch, niet alleen maar beconcurreren.”

Vakjury

 

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

 

 

 

Meer weten? 

 

Lees hieronder het verhaal van andere winnaars van de Dutch Retail Experience Awards:

 

Lena The Fashion Library – Most Innovative Store Award – jurywinnaar

 

Shoppingsmall.nl – Online Experience Award – publiekswinnaar 

 

De Schoenenfabriek – Best Customer Experience Award – eerste plaats vakjury, derde plaats publieksjury

 

Maggy’s Mode – Best Retail Experience Award – publiekswinnaar en winnaar van de vakjury

Dansk Design – Best Customer Experience Award – publiekswinnaar