TOP

Bijenkorf schrapt banen, sneaker- en kledingketen Rib.Eye.Steak failliet en FNG-winkels gaan zaterdag open

Warenhuis De Bijenkorf schrapt banen, sneaker- en kledingketen Rib.Eye.Steak is op de fles en de FNG-winkels gaan zaterdag open. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 6 augustus.

Winkels Outlet Roermond dicht wegens corona-besmettingen

Modewinkel Colin’s en schoenenzaak Stuart Weitzman in het Outlet Center in Roermond zijn gesloten nadat minimaal vijf medewerkers besmet zijn met het coronavirus. Dat bevestigen meerdere bronnen aan L1. Bij Colin’s zouden ongeveer acht medewerkers in dienst zijn, waarvan er vier of vijf besmet zijn geraakt. De winkel is meteen op slot gegaan. Bij Stuart Weitzman zou één persoon zijn besmet met het virus. Deze persoon zou uit hetzelfde gezin komen als een van de besmette personen bij Colin’s.

Sneaker- en kledingketen Rib.Eye.Steak is failliet

Sneaker- en kledingketen Rib.Eye.Steak is failliet, dat meldt het Brabants Dagblad. De vier vestigingen in respectievelijk Tilburg, Rotterdam, Arnhem en Enschede blijven open om via een opheffingsuitverkoop de voorraden leeg te verkopen, zo geeft curator J.M. Molkenboer aan. Voor de 33 medewerkers is ontslag aangevraagd. Rib.Eye.Steak startte in 2016 en kwam voort uit het merk Go Britain. Het voert merken als Puma, Tommy Hilfiger en Adidas. De curator zegt tegen de krant ‘niet overdreven optimistisch te zijn’ dat een doorstart mogelijk is. “Het algemene beeld is toch dat de retail het moeilijk heeft, en dan vooral in de kledingbranche. Dat was al voordat de corona-problematiek in maart begon. Corona heeft deze keten echter wel de laatste zet gegeven. Met de NOW-regeling konden de salarissen doorbetaald worden, maar niet alle eigenaren van de winkelpanden dachten even goed mee. Deze keten kan momenteel de hoofdprijs niet meer betalen.”

FNG-winkels gaan zaterdag open voor uitverkoop

De winkels van FNG, moederbedrijf van onder meer modeketens Steps, Miss Etam en Claudia Sträter, wil zaterdag winkels openstellen om op die manier cash te genereren, meldt Retaildetail. De curatoren van de failliete modegroep zeggen constructieve gesprekken te voeren met de banken en bereiden een uitverkoop voor. Intussen hebben zich een zevental overnamekandidaten aangemeld. Enkele onder hen zijn weliswaar alleen geïnteresseerd in de voorraden of een aantal winkels. De Nederlandse kinderschoenenproducent Jolo Fashion Group zou zijn geïnteresseerd in de merkrechten van FNG.

Warenhuis De Bijenkorf wil 35 banen schrappen

De Bijenkorf wil zo’n 35 arbeidsplaatsen schrappen op het hoofdkantoor, zo meldt het concern in een persbericht. Momenteel zijn daar nu nog 450 arbeidsplaatsen. Het warenhuis heeft het plan voorgelegd aan de ondernemingsraad. Oorzaak zijn de teruggelopen omzet veroorzaakt door de coronacrisis en de winkelsluitingen in die periode. In de winkels zijn de besparingen in het begin van de coronacrisis al in gang gezet door de reductie van uren in flexibele en bepaalde tijd contracten, waarbij geen gedwongen ontslagen zijn gevallen. In totaal zal het in 2020 naar verwachting gaan om circa 190 van de 2.200 arbeidsplaatsen, aldus de warenhuisketen. De Bijenkorf wil verder investeren in online shoppen, omdat de consument daar nu vaker voor kiest, zegt ceo Giovanni Colauto: “De klant maakt een versnelde groei door naar online winkelen, zowel in Nederland als in onze omringende landen. Hier moeten wij adequaat op inspelen.”

Modehuis Rochas stopt met mannenmodelijn

Modehuis Rochas zet een streep door de mannenmodelijn, schrijft Fashionunited. In een statement meldt het merk dat de naseleep van de Covid-19 pandemie de oorzaak is. De mannenmodelijn werd in 2019 nog opnieuw gelanceerd. Hierbij nam Federico Curradi de taken over van Béatric Ferrant als creatief directeur. Dat avontuur heeft kort geduurd voor hem. Rochas valt onder het bedrijf Interparfums. In de verklaring staat onder meer: “Interparfums heeft vanwege de huidige situatie besloten alle activiteiten in relatie tot de mannenmode collectie bij Rochas te stoppen. Interparfums wil graag Federico Curradi bedanken voor zijn uitstekende werk als creatief directeur van mannenmode, die in maar drie seizoenen ingekocht is door de beste boetieks ter wereld.” 

Foto: De Bijenkorf