TOP

Bestverkocht in vrouwenmode: CeRez Damesmode in Eijsden

Ook benieuwd naar welke items je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Rianda Kessels, eigenaar van CeRez Damesmode in Eijsden. “De sportieve jurk is terug van weggeweest.”

“Afgelopen jaren waren de rokjes niet aan te slepen, nu is de jurk weer terug”, vertelt Rianda Kessels. “Dat is niet meer het soort jurk waar je altijd maar die hakken onder aan moet doen. De jurk is sportief geworden. De blauwe jurk met zakken van Sophia Perla (zie foto,red.) was hét item van afgelopen seizoen, gecombineerd met witte sneakers. Of dat nou in de lente met langere mouw was, of in de zomer met korte mouw. Zelfs mijn zus, die nóóit jurkjes draagt, loopt er nu in.”


Ook voor komend seizoen ziet Kessels dat de sportieve jurkjes gretig aftrek vinden in haar kleine boetiek in het Limburgse dorp Eijsden. “Wat er ook uitvliegt is het shirt met een elastiekje aan de onderkant. Iedereen die geen maatje 36 of 38 heeft, grijpt al snel naar zo’n bloesje met elastiek aan de onderkant. Daar voelen ze zich comfortabel in.”


Richt je je specifiek op vollere vrouwen?

“Niet per se. Ik richt me op de volwassen dame, dat kan zowel jong als oud zijn. Ik heb zelfs een keer drie generaties in de winkel gehad, alle drie liepen ze met een volle zak kleding naar buiten. Maar over het algemeen trek ik niet de jeugd die naar H&M gaat en iedere week voor €10,- een nieuw T-shirtje koopt. Ik wil, los van een doelgroep, dat klanten over een jaar terugkomen en zeggen: ‘Ik heb dit nu zo vaak aan gehad, nu wil ik wel iets nieuws.’ Maar dat het kledingstuk er dan in principe gewoon nog mooi uitziet. Kwaliteit. In Maastricht is het één grote Primark en H&M aan het worden. De oudere dames, die kunnen bijna nergens meer winkelen, terwijl ze best bereid zijn om geld uit te geven. Zij kunnen bij mij, hier in Eijsden, wél terecht.”


Hoe koop je voor deze doelgroep in?

“Uiteindelijk bepalen de dames wat ik de volgende keer inkoop. MIjn leverancier uit Amsterdam kan zeggen: ‘De bomberjack is hot’, maar ik weet dat dat hem niet gaat worden in mijn winkel. Dames van 30 tot en met 60 jaar willen geen bomberjack met armyprint. Ik ga heel bewust op zoek naar kleding binnen de smaak en de figuren van mijn dames. Als ik een klant vandaag een rokje verkocht heb, is dat geen garantie dat diegene volgende keer ook komt kopen. Ze komen wel terug met een bepaalde verwachting, en daar wil ik altijd aan voldoen.”


Welke merken – en binnen welke prijscategorie – liggen bij jou in de winkel?

“Merken als het Deense Skovhuus bijvoorbeeld. Zij maken truien in eigen land, dus niet in China. Die zijn van hele goede kwaliteit. Ik heb drie jaar gezocht naar fatsoenlijke truien, die ook na het wassen nog mooi zijn, en Skovhuus heeft ze. Dat is een merk waar ik erg blij mee ben. Jurken verkoop ik bijvoorbeeld van Smashed Lemon van ongeveer €69,95 en broeken van ZIZO. De prijscategorieën zijn niet heel laag, maar het is ook zeker niet te duur. Er komt hier geen broek van boven de €100,- in.”