TOP

Bestseller Vrouwenmode: Woudt [interview]

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Herbert Woudt, eigenaar van vrouwenmodewinkel Woudt in Den Haag. “Jarenlang haalden klanten hun neus op voor bloesjes, maar nu zijn ze niet aan te slepen.”

Herbert Woudt, eigenaar van vrouwenmodewinkel Woudt in Den Haag: “Ik zit in een relatief hoog segment. Wat ik de laatste tijd goed verkoop zijn suède broeken, en dan vooral die van het Nederlandse merk Zinga van 798,-. Speciaal voor mij hebben ze suède flairs gemaakt en van de tien heb ik er nu al acht verkocht. De broek heeft een perfecte pasvorm en is gemaakt van de beste materialen.”

“Wat ik ook goed verkoop – en daar zullen veel winkeliers jaloers op zijn – zijn mantels. Toen ik vorig jaar ging inkopen voor dit seizoen, hadden we een zachte El Niño-winter achter de rug die vaak opgevolgd wordt door een strengere El Niña-winter. Mijn collega’s durfden geen mantels in te kopen, maar ik kreeg door de klimaatverschijnselen al het gevoel dat ze deze winter wel zouden verkopen. En met succes, want vooral de mantels van Schneiders ( 798,-) vliegen de deur uit.”

“Bloesjes zijn ook niet om aan te slepen – vooral de wat langere die tot op de knie komen. Jarenlang haalden klanten hun neus hiervoor op, maar nu doen ze het goed. Veel merken brengen de bloesjes het voor komende zomer, maar gelukkig zijn er een aantal die het ook nu al hebben.”

Minder

“De verkoop van vesten valt tegen, maar dat kan met het warme weer te maken hebben. Ook doe ik niet veel meer met rokken. Het beeld van dit item is te lang hetzelfde en hier moet een keer verandering in komen. Ik vraag aan de merken die ik inkoop of ze driekwart rokken kunnen brengen die zijn geïnspireerd op het tsaristische Rusland of de jaren ’70. Kijk naar de voorjaarsshow van Chanel van afgelopen zomer. Daar zie je deze items ook in terug, maar dat hele beeld is door de industrie genegeerd. Ik sta iedere dag in de winkel. Ik weet wat klanten willen, maar er wordt niet naar geluisterd.”

Toegevoegd

“Ik probeer ieder seizoen een nieuw merk toe te voegen, maar deze winter heb ik dat niet gedaan. Het was allemaal zo saai met al dat grijs. Voor volgend jaar zomer heb ik er wel één toegevoegd: Zenggi. Het is een Nederlands merk dat ik in het buitenland ben tegengekomen. Ze brengen voornamelijk jurkjes die allemaal onder de 200,- kosten en er enorm leuk uit zien. Ik vond het vernieuwend.”

Warm weer

“Ik heb zeker last gehad van het warme weer. Maar niet alleen ik, want ik heb het van iedereen gehoord. Het weer is natuurlijk van invloed op je verkopen, maar uiteindelijk gaat iedereen toch wel kopen – daar heb ik vertrouwen in. Maar vergeleken met vorig jaar loop ik wel een stuk achter in de maand september.”