TOP

Bestseller Vrouwenmode: Modehuis Dekker *

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Hester Dekker, die samen met haar man Henk eigenaar is van vrouwenmodewinkel Modehuis Dekker in Zuidwolde. “Nu het weer is omgeslagen, merk je dat klanten anders gaan kopen.”

Hester Dekker, samen met haar man Henk eigenaar van Modehuis Dekker: “De poloshirts van Gerry Weber (€ 39,-) hebben afgelopen weken goed verkocht. Wat wij ook altijd goed verkopen zijn de pantalons van Toni Dress (€ 89,-). Deze twee items hebben een goede pasvorm en hebben een mooie prijs-kwaliteitverhouding. Wij kopen vooral basiskleding die goed zijn voor een groot pasbereik en deze stukken passen daar goed tussen. Ze hebben geen rare stiksels of opdrukken.”

“Het weer heeft veel met de goede verkoop van de items te maken. Het was natuurlijk lang wat kouder dus de topjes zonder mouwen en met korte mouwen liepen niet zo hard. Klanten wilden liever shirts met driekwart mouw. Nu het weer is omgeslagen, merk je ook dat klant anders gaat kopen.”

Tropenrooster

“Wij doen niet mee met het tropenrooster. We zijn ook op de warme dagen op de normale tijden geopend. We houden ons rustig en hebben verfrissing voor de klanten zoals water met een citroentje erin. Dit soort dagen zijn geen dikke verdiendagen, maar in onze ogen moet je wel open zijn voor de klant.”

Minder

“De korte broeken en topjes liepen afgelopen tijd minder goed maar dat is met dit mooie weer natuurlijk weer omgedraaid. Truien gaan sowieso wat minder. Het viel mij op dat toen het kouder was, er vraag was naar shirtjes met driekwart mouw – eventueel met iets erover heen – en niet naar truien. Dat hebben we nog nooit eerder gehad.”

Toegevoegd

“We verkopen Rabe nu twee seizoenen bij Modehuis Dekker. Het is een mooi product. Vroeger verkochten we Freya maar het is toentertijd niet goed gegaan met de fabrikant. Toen hoorden we via via dat we misschien met Rabe in zee kunnen gaan en het blijkt een super product te zijn. Het is van goede kwaliteit, heeft een goede pasvorm en is een product dat mooi is voor tafelpresentatie.”

“Ook hebben we Uno Due laatst toegevoegd aan ons merkenpakket. Dit zijn leuke, losse items die we inkopen voor de grotere maten. Dan hebben ze daarin wat meer keus. Je merkt dat veel mensen geen complete stelletjes kopen en dan heeft Uno Due veel betaalbare, losse items om de kledingmast mee aan te vullen.”

Inkopen

“Ik vind het toch wel belangrijk om ook van andere retailers te horen welke merken goed lopen. We houden daarnaast ook de vakbladen bij, gaan naar de Modebeurs en zitten bij de Focus-groep van Euretco. Maar het is goed om je ervaringen met anderen te delen. Beurzen vind ik niet zo heel veel aan, je wordt in zo een korte periode overladen met informatie maar ik kan me daar wel goed oriënteren.”

Klantengedrag

“De klant van nu weet heel goed wat er gebracht wordt. Ook de wat oudere mensen want die zitten ook achter de computer. Klanten zijn hierdoor niet meer zo makkelijk te overtuigen. Je moet ze meer in de watten leggen en je vakkennis laten zien. Je moet er meer voor doen maar dat houdt je ook wel scherp. De tijd dat het allemaal makkelijk kwam, is er niet meer en nu kan je wel je vakkennis laten zien. De uitdaging is om met minder voorraad en nu ook met opruiming, toch iets bij elkaar te vinden en te verkopen.”

Mond-op-mondreclame

“Wij richten ons op vrouwen van 30+ en onze hoofddoelgroep is toch wel de iets oudere dame. Wij proberen ons te onderscheiden van andere zaken door middel van gezelligheid, gemoedelijkheid en service. We hebben dan ook een ophaalservice voor wat oudere klanten waarbij we ze ophalen binnen een bereik van een aantal kilometer. Wij moeten het vooral hebben van de mond-op-mondreclame. We adverteren heel af en toe bij lokale media en sponsoren sommige verenigingen, dus we laten onze naam wel zien.”

Modehuis Dekker

Hoofdstraat 53
7921 AC Zuidwolde
0528 – 373288