TOP

Bestseller Vrouwenmode: Lapaja [interview]

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Jacquelien Bosma, samen met haar broer eigenaar van vrouwenmodewinkel Lapaja in Zoetermeer. “Ook al is het weer nu nog wispelturig, toch kopen klanten al zomerse kleding.”

Jacquelien Bosma, samen met haar broer eigenaar van Lapaja in Zoetermeer: “Hetgeen dat we het beste hebben verkocht is een geprint bloesje van S. Oliver Denim (€ 29,99). Ik denk dat dat komt door de zomerse kleurencombinatie, het is heel sprekend met peach, pastel en zwart. Ook al is het weer nu nog wispelturig, toch kopen de klanten wel al zomerse kleding. Ze hebben er zin of ze kopen het voor op vakantie.”

“Daarnaast doet een rokje van Esprit (€ 29,99) het de laatste tijd ook erg goed. Het is een bloemen tricot rokje in een beetje een klokend model. Deze is ook heel zomers met veel wit, peach en lichtblauw. Een simpel T-shirtje van S. Oliver Denim in petrol, peach en wit vliegt ook de deur uit. Deze is maar € 12,99 en dat is echt een meenemertje.”

Minder

“Ik merk dat de grof gebreide zomerse vesten niet zo goed gaan. De fijn gebreide vesten lopen wel en dat vinden klanten leuk, maar de grove niet. Misschien dat het komt omdat de klant de combinatie met de wat fijnere zomerartikelen dan niet mooi vindt. Terwijl je het in het modebeeld heel veel ziet, maar onze klant vindt het gewoon niet zo mooi.”

Toegevoegd

“Vorige zomer hebben we het broekenmerk Para Mi toegevoegd aan het merkenprofiel. Ik kreeg veel vraag naar hoge broeken die goed zitten. Hij is net een paar tientjes duurder dan de gemiddelde broek die wij verkopen, maar door de goede pasvorm komen de klanten wel terug. Dat miste ik wel in de winkel, de meeste modellen die wij hadden waren iets lager en als er dan een keer een hoge tussen zat, dan was hij ook meteen uitverkocht.”

Samenwerking

“Wij vinden het erg belangrijk dat er een goede samenwerking is met de merken. Als iets niet goed loopt, willen we daar wat anders voor uit kunnen zoeken. Ik loop vaak de lijsten door en ik wil wel een omzetsnelheid van vier hebben, dan zijn we pas tevreden. Als we daar niet aan komen, gaan we met het merk in gesprek of we op de goede weg zitten qua stijl. Dat is altijd een lastige discussie, maar dat is wel iets waar we het over willen hebben.”

“Haalt een merk het na driekwart jaar nog steeds niet, dan houdt het op. Dan weet ik dat het niet het goede label is voor deze winkel. Maar ik zie wel dat als je met een merk in gesprek gaat, dat je dan makkelijk de doorverkoop omhoog kan halen.”

Klantengedrag

“Ik zie dat klanten de laatste tijd wat makkelijker worden. Ze kopen wat makkelijker een tweede item erbij, terwijl ze vorig jaar nog heel erg letten op hun uitgaven. Daarnaast hebben we ook onze webshop en daar hebben we ook veel profijt aan. Klanten kopen iets online en komen het ophalen in de winkel of wij versturen het naar hun huis. Of ze gaan online oriënteren om te zien of het de moeite waard is om naar de winkel te komen.”