TOP

Bestedingen binnen sportsector licht gedaald

Er is dit jaar bijna 5 procent minder uitgegeven in de Nederlandse sportsector. Internationale kansen op sportgebied zouden de sportindustrie echter de 'boost' kunnen geven die het nodig heeft.

Extra impuls

De bestedingen in de Nederlandse sportsector blijven dit jaar steken op 790 miljoen euro. Dat is 4,8 procent minder dan de 830 miljoen euro die vorig jaar werd besteed aan tv-rechten, entreegelden, sponsorships en merchandising. Vanaf 2010 nemen de bestedingen echter weer toe als gevolg van een aantal sportevenementen. Dat voorspelt accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in de ‘Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013’. De bestedingen zouden een extra impuls kunnen krijgen als Nederland de komende jaren grote sportevenementen, zoals het WK-voetbal, naar Nederland weet te halen.

Internationale kansen

De daling dit jaar is grotendeels te wijten aan tegenvallende inkomsten uit tv-rechten. Echter, de Nederlandse sportsector wordt minder hard geraakt door de financiële crisis vergeleken met andere entertainment- mediasectoren. Bovendien verwacht PwC dat door diverse grote internationale sportevenementen in 2010 en 2012 de bestedingen zullen toenemen. In 2010 nemen de bestedingen toe tot 855 miljoen euro, een stijging van ruim 8 procent ten opzichte van 2009. De jaren erna loopt dit bedrag, ondanks een kleine daling in 2011, op tot 910 miljoen euro in 2013, een gemiddelde jaarlijkse stijging van 2 procent.

Olympische Spelen

Met name de bestedingen aan sponsorships en merchandising nemen de komende jaren fors toe. Weliswaar dalen de bestedingen dit jaar nog met 3,1 procent naar 285 miljoen euro. Maar als gevolg van grote voetbaltoernooien en de Olympische Spelen in Londen verwacht de PwC dat de bestedingen aan sponsorships en merchandising gemiddeld jaarlijks stijgen met 4,1 procent tot 355 miljoen euro in 2013. Ook andere sectoren, zoals de krantensector, gaan met speciale sportkaternen meeprofiteren