TOP

Avondlockdown in de maak, online Sinterklaasuitgaven naar recordhoogte en demonstraties tijdens Black Friday

Niet-essentiële winkels moeten vanaf zondag mogelijk om 17.00 uur dicht. Verder: de online uitgaven tijdens de Sinterklaasperiode gaan richting een nieuw record, Amazon ligt onder vuur tijdens Black Friday en dit nieuwe initiatief wil retourmisbruik tegengaan. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 26 november.

Foto: Bo Balsing

‘Avondlockdown in de maak, winkels om 17.00 uur dicht’

Niet-essentiële winkels en de horeca moeten vanaf zondag mogelijk om 17.00 uur dicht. De maatregel zou in elk geval drie weken geleden. Dat melden Haagse bronnen aan de NOS. Naast winkels, cafés en restaurants zouden ook bioscopen, theaters, musea, pretparken, sportscholen en amateursportverenigingen eerder moeten sluiten. De scholen kunnen wel openblijven. Gisteren werd al duidelijk dat het kabinet plannen maakte voor een ‘avondlockdown’. Eerder werd gezegd dat de nieuwe beperkingen zaterdag al zouden ingaan, maar naar verluidt wordt dat op verzoek van de burgemeesters dus zondag. Zij willen meer tijd om de handhaving te kunnen organiseren. Vanavond maken demissionair premier Mark Rutte en demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge alle details bekend tijdens een nieuwe coronapersconferentie.

Online uitgaven Sinterklaasperiode gaan richting nieuw record

Consumenten lijken dit jaar nog meer Sinterklaascadeaus online te bestellen dan in 2020. Zij gaven in de eerste drie weken van november zo’n 8 procent meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit transactiedata van ABN Amro. Als die trend de komende weken doorzet, kan het record van 2020 worden verbroken. Toen besteedden Nederlanders rond Sinterklaas zo’n 50 procent meer bij webwinkels dan in 2019. De online uitgaven zijn óók sinds de coronaversoepelingen van afgelopen zomer nog steeds structureel hoger ten opzichte van een jaar eerder. De toename lijkt daarmee niet zozeer het gevolg van de pandemie te zijn, maar eerder structureel van aard, concludeert ABN Amro. Om die groei op te vangen, hebben pakketbezorgers de capaciteit dit jaar verder opgeschroefd. PostNL rekent op een piek van twee miljoen pakketten per dag, tegen 1,7 miljoen per dag vorig jaar. DHL wil dit jaar 1,2 miljoen pakketten per dag verwerken. Vorig jaar waren dat er 1 miljoen.

Solidaridad protesteert op Black Friday tegen misstanden mode-industrie

Solidaridad voerde vandaag, op Black Friday, actie tegen de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Dat deed de non-profitorganisatie met een installatie van ongeveer dertig naakte paspoppen op het Stationsplein in Leiden, die protestborden droegen met teksten als ‘Weg met de 60-urige werkweek’ en ‘Ik eis een veilige werkplek’. “We willen benadrukken dat het noodzakelijk is om katoenboeren, arbeiders en het milieu te beschermen met solidaire wetgeving”, zegt directeur Heske Verburg. “Nu mág het gewoon: kleding verkopen die gemaakt is ten koste van mens en milieu. Maar dat het mag, betekent niet dat het ook kan.”

De installatie van Solidaridad op het Stationsplein in Leiden. Foto: Bo Balsing.

Ook Black Friday-demonstraties tegen Amazon

Nog meer acties op Black Friday. In 25 landen protesteerden werknemers en demonstranten vandaag tegen Amazon onder de noemer ‘Make Amazon Pay’. Dat meldt het FD. In Nederland gingen vakbond FNV en klimaatactiegroep Extinction Rebellion de barricades op. FNV organiseerde een protest in de haven van Alblasserdam, waar het nieuwe superjacht van Amazon-oprichter Jeff Bezos wordt gebouwd. “Bezos betaalt meer dan 400 miljoen voor het zeilschip”, zegt FNV-bestuurder Michiel Al. “Daar kan hij ook werknemers fatsoenlijk van betalen.” De Nederlandse tak van Extinction Rebellion blokkeerde vanochtend een sorteercentrum van de webgigant in de buurt van Schiphol. De klimaatactiegroep omschrijft Amazon als ‘het symbool van de uitbuiting van werknemers en de planeet’.

Nieuw initiatief wil einde maken aan retourmisbruik

Voor leveranciers en retailers die online verkopen is een het bekend probleem: klanten die het niet zo nauw nemen met de retourregels. In totaal blijkt 26 procent van alle artikelen die geretourneerd wordt bij terugkomst in het sorteercentrum onverkoopbaar. Denk aan een jas met een vlek erop of een servies met kleine krasjes; zulke artikelen gaan richting de tweedehandsmarkt of linea recta naar de vuilstort. Het nieuwe Retourvignet, een initiatief van schoenendistributeur Hooijer Groep, wil hier een einde aan maken. “Deze razendsnelle afwaardering past niet in een duurzame samenleving”, stelt mede-initiatiefnemer Hilko Hooijer in een persbericht. De Hooijer Groep wilde een betaalbare oplossing ontwikkelen, waarbij bedrijven bij retour direct zien dat het artikel gebruikt is, zonder consumenten de mogelijkheid te ontnemen om artikelen thuis te passen. Dat is het Retourvignet geworden; een felgele sticker met een gepatenteerde lijmlaag die het product niet beschadigd, maar eenmaal losgetrokken niet meer terug geplakt kan worden. Voor schoenen en kledingstukken als jassen is er een labelvariant. Zo is gelijk duidelijk wat opnieuw in de verkoop kan en welk artikel wederom richting de klant gaat en gewoon betaald moet worden, aldus Hooijer.