TOP

Amsterdam Fashion Week van start, Labfresh opent winkels en miljoenen voor winkelstraten

De Amsterdam Fashion Week is woensdag van start gegaan met de show van circulair modemerk Martan, het kabinet keert de eerste miljoenensubsidies uit voor de aanpak van binnensteden en Labfresh gaat nieuwe winkels openen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van donderdag 1 september.

Foto: Ilsoo van Dijk

Amsterdam Fashion Week van start met show Martan

De Amsterdam Fashion Week is woensdag 31 augustus van start gegaan met een show van Martan. Op een toepasselijke locatie, gezien het Amsterdamse modelabel met upcycled hotellinnen werkt: in het Grand Hotel Amrâth. Oprichter Diek Pothoven en mede-eigenaren Douwe de Boer en Eugénie Haitsma Mulier verwerkten onder meer damasten tafelkleden en Egyptische katoenen lakens in de collectie.

De collectie zat vol verwijzingen naar de architectuur en historie van het vijfsterrenhotel, dat ruim honderd jaar geleden in de stijl van de Amsterdamse School werd gebouwd als ‘Het Scheepvaarthuis’. Voor de prints keken de designers naar de hekwerken van het hotel, de tegelmotieven van de vloer kwamen terug in de oorsieraden. De show werd geregisseerd in samenwerking met Char Li Chung van Toneelgroep Oostpool, met muziek van componist Jelle Hoekstra. Onder de modellen waren actrices Susan Visser en Sigrid ten Napel.

De Amsterdam Fashion Week duurt tot en met zaterdag 3 september. Naast Martan zullen onder andere Claes Iversen, Francon en Natan showen. Verder zijn er performances van Ronald van der Kemp, Duran Lantink x Steve Madden en Darwin Winklaar + Roxane Mbanga. Het volledige programma is hier te vinden.

Kabinet keert eerste subsidies uit voor aanpak binnensteden

Het kabinet gaat de eerste miljoenen uitkeren om de binnensteden aan te pakken. Elf gemeenten ontvangen in totaal €22 miljoen voor de transformatie van hun winkelgebieden, meldt de Rijksoverheid. Het gaat om Alkmaar, Bunschoten, Den Helder, Hardenberg, Heerlen, Hengelo, Het Hogeland, Hilversum, Oldambt, Roosendaal en Sittard-Geleen. Zij krijgen gemiddeld €2 miljoen aan subsidie.

Het is het resultaat van de eerste ronde van het programma Impulsaanpak Winkelgebieden, een initiatief van minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat. Het programma werd in het leven geroepen om gemeenten te ondersteunen bij het toekomstbestendig en (weer) aantrekkelijk maken van hun winkelgebieden, bijvoorbeeld door de kernen compacter te maken of meer groen en water toe te voegen. Gemeenten konden tot en met 30 mei subsidie aanvragen met een projectvoorstel. De tweede van de vier aanvraagrondes loopt van 14 november tot en met 5 december. In totaal trekt het kabinet €100 miljoen voor de regeling uit.

Labfresh opent flagshipstore in Kopenhagen

Labfresh opent een flagshipstore in Denemarken. Het is het thuisland van Kasper Brandi Petersen, samen met Lotte Vink oprichter van het technologische mannenmodemerk, en daarmee een logische volgende stap voor het bedrijf. Dat zegt Vink tegen Retailtrends. De winkel opent in november in Kopenhagen. Verder willen de ondernemers nog zeker twee à drie winkels in Nederland openen. Labfresh heeft sinds 2021 een brandstore in Amsterdam, Rotterdam en Maastricht staan nog hoog op het verlanglijstje. “Sinds Labfresh een winkel heeft, worden we serieuzer genomen”, ziet Vink. “Een fysieke plek draagt bij aan het bouwen van een merk.”

Hema start proef met mobiele kassa’s voor winkelpersoneel

Klanten van de Hema hoeven straks niet meer per se naar de kassa om af te rekenen, maar kunnen dat nu ook bij winkelmedewerkers doen. Zij worden uitgerust met een smartphone die als mobiele kassa fungeert voor contactloze pinbetalingen. Het gaat om een proef in samenwerking met ING en betalingsverwerker CCV, in drie vestigingen. Het is nog niet bekend om welke winkels het gaat.

De bemande kassa’s en de zelfscankassa’s zullen niet verdwijnen, zegt een woordvoerder tegen het FD: de extra pinautomaten zijn vooral bedoeld om drukke momenten op te vangen en het winkelgemak te vergroten. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van nieuwe gordijnen. “Nu krijgen klanten bij een aparte balie een bonnetje om bij een reguliere kassa te betalen, straks kunnen ze hun aankoop meteen afrekenen.”

Bristol strijkt met nieuw winkelconcept neer in Woerden

Bristol opent een nieuwe vestiging in Woerden, dat is ingericht volgens het nieuwe winkelconcept van de mode- en schoenenketen. Het filiaal heeft een oppervlakte van ruim 700 vierkante meter. Bij de inrichting werd gekozen voor een ruime opstelling, met lagere schoenenrekken en paspoppen.

Naast merken als Adidas, Asics, Fila, Jack & Jones, Levi’s, Puma en Skechers vinden klanten er een shop-in-shop van Coco Bella, het modemerk van Bristol. “Ik ben enorm trots dat we onze succesformule dit jaar verder mogen uitbouwen”, stelt CEO Elise Vanaudenhove in een persbericht. “Met de opening van ons filiaal in Woerden willen we nieuwe klanten verwelkomen en inspireren met de nieuwste collecties.”