TOP

Amsterdam Fashion Week: Camilla Norrback

In de mix van beginnende ontwerpers, gevestigde namen en commerciële merken was het gisteravond tijd voor een mainstream label om hun visie voor winter 2011 te laten zien. Het Zweedse label Camilla Norrback greep terug naar de natuur.

De door Volvo gesponsorde avondshow was van het in Nederland nog wat obscure label Camilla Norrback. De van oorsprong Finse designer zit al tien jaar in het vak en heeft met Camilla Norrback een naar eigen zeggen ‘volledig ecologisch en duurzaam label’. Norrback staat in Scandinavië bekend om haar gebruik van luxe materialen en dat is ook dit seizoen weer het geval. De basis van de collectie is gemaakt van organisch katoen met eco-friendly lamswol, zwaardere wollen, zijde, bamboe en het vernieuwende sojaboon protein fiber.

De vrouwenlijn is gebaseerd op het verwende meisje Veruca Salt uit ‘Charlie and the Chocolate Factory‘ van Roald Dahl en laat vrouwelijke silhouetten uit de jaren ’30 zien met lage ruggen, wijde mouwen en strakke, lange manchetten, volumineuze stijlen en drapings. Met een getekende boom op de achtergrond, kreeg het geheel een nogal boswachterachtige uitstraling, wat nog verder tot uiting kwam door details als een all-over print met eekhoorns en herfstbomen, grove breisels en het veelvuldige gebruik van herfsttinten.

Het coole design waar de Noorderlingen zo bekend om staan kwam bij de mannenlijn beter tot zijn recht. Ook hier was een personage uit het sprookje van Dahl de inspirator en wel Charlie Bucket zelf. De mannenlijn is klassiek en verwijst ook hier naar de jaren ’30 working class stijl met wijde, high-waist broeken en dikke opavesten. Al met al een degelijke mannencollectie, maar bij het personage Bucket denken we niet aan opgerolde pijpen en Clarks aan de voeten, maar dit zal de Zweedse vertaling wel zijn geweest.

Bekijk hier de show van Camilla Norrback