TOP

‘Affiliate marketing werkt het beste op kortingssites’

Kortingssites blijken een stuk effectiever zijn voor affiliate marketing dan andere websites. Dat blijkt uit een onderzoek van de website InternetRetailer.com.

Winkeliers gaan steeds vaker hun producten aanbieden via partners, in de vorm van advertenties op websites. Zij betalen deze partners voor de gegenereerde leads of verkopen. Onderzoek van Forrester Consulting en Rakuten laat zien dat retailers in het jaar 2016 4,47 miljard dollar zullen uitgeven aan affiliate marketing, een verdubbeling ten opzichte van 2008.

Koopjessites
Volgens het online portal InternetRetailer kunnen winkeliers die deze vorm van marketing toepassen het beste inzetten op koopjessites. Deze websites ontvangen hoge bezoekersaantallen en de loyaliteit bij de bezoekers ligt hoger dan bij vergelijkingssites. “Vergelijkingssites zijn misschien handig en overzichtelijk, maar zorgen er vaak niet voor dat er ook echt een aankoop wordt gedaan. Bij kortingssites wordt de aankoop veel vaker afgerond”, zegt Joseph Dornoff, vice-president bij webwinkel Bake Me a Wish.  

Averechts
Toch werpt de samenwerking met koopjessites niet altijd zijn vruchten af. De webshop Spreadshirt.com zag de omzet dalen nadat het bedrijf in zee ging met verschillende kortingssites. Bezoekers bleken eerst op de site van Spreadshirt zelf een product uit te zoeken en vervolgens op zoek te gaan naar goedkope deals op kortingssites om het artikel te kopen. “Er werden nog maar weinig producten voor de normale verkoopprijs verkocht. We zaten onszelf in de weg door met deze sites in zee te gaan”, laat marketing director Hugo Smoter weten.