TOP

Advocaat eist einde lockdown, s. Oliver in het rood en zakelijk gebruik Tikkie zit in de lift

Het Duitse modeconcern s.Oliver heeft in 2020 de verliezen flink zien oplopen en steeds meer ondernemers gebruiken Tikkie. Verder: advocaat Bart Maes eist dat er een einde wordt gemaakt aan de lockdown. Dat en meer lees je in het nieuwoverzicht van 29 december.

Foto: Pexels

Jaarrecord Tikkie, zakelijk gebruik in de lift

Dit jaar is er voor ruim €4,2 miljard aan Tikkies verrekend, meldt ABN Amro en daarmee is het record van vorig jaar van €3,4 miljard gesneuveld. De drukste Tikkie-dagen van dit jaar waren maandag 28 juni (bijna 471 duizend betaalde Tikkies) en vrijdag 25 juni (467K). Dit heeft volgens de bank te maken met de versoepelingen van de coronamaatregelen destijds en ook speelde het Nederlands elftal op 27 juni de achtste finale op het EK. De bank ziet dat het zakelijk gebruik van de betaaldienst flink in de lift zit. “Inmiddels gebruiken 20.000 bedrijven het, het aantal zakelijke gebruikers sinds de zomer gegroeid met meer dan 40%. In 2021 werd voor zo’n €400 miljoen betaald aan zakelijke Tikkies. Dit is een groei van circa 70% ten opzichte van 2020”, vertelt Moreno Kensmil, hoofd marketing. Ook geld terug storten van een aankoop vindt vaker plaats, zegt hij. Dit jaar heeft de bank meer dan 150.000 keer geld teruggestort aan consumenten via Tikkie.

Advocaat eist einde lockdown

De  gevolgen van de harde lockdown zijn zo ingrijpend dat deze per direct zou moeten worden beëindigd. “Deze lockdown gaat in tegen de fundamentele rechten van de Nederlandse bevolking”, betoogde advocaat Bart Maes vandaag in een kort geding in de rechtbank in Den Haag, staat in het AD. Het kort geding tegen de huidige lockdown – die duurt tot 14 januari 2022 – werd aangespannen door vijf individuele personen. Volgens Maes gaat het om studenten, mensen uit het onderwijs en ondernemers die – zo zegt hij – allemaal te lijden hebben onder deze situatie. “De studenten zitten te verpieteren op hun kamertje, de ondernemers zien hun bedrijven kapot gaan.” Zij zouden worden aangetast in onder meer hun recht op vereniging. Hij verzocht de rechtbank ‘de lockdown per direct op te heffen’. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is dat een slecht idee. “De maatregelen zijn zwaar, dat zal niemand ontkennen, maar er is zeker rechtvaardiging voor de inbreuk die op rechten van mensen wordt gemaakt”, stelde landsadvocaat Jannetje Bootsma. De rechtbank doet op 4 januari uitspraak.

s.Oliver diep in het rood

Het Duitse modeconcern s.Oliver heeft in 2020 de verliezen oplopen tot 60,5 miljoen euro. De omzet daalde met 21,3% tot ongeveer een miljard euro, schrijft Retaildetail. Doordat s.Oliver moest herstructureren kwamen 170 van de 1500 medewerkers op straat te staan. Ook verminderden heel wat voorraden en bestellingen in waarde door de coronapandemie. Zonder die eenmalige kosten (meer dan 75 miljoen euro) zou het bedrijfsresultaat wellicht 15 miljoen euro bóven de streep zijn geëindigd. Het bedrijf verwacht 2021 weer af te sluiten met winst. Het zegt dat het de coronacrisis heeft overleefd zonder extern kapitaal en dat het tot op de dag van vandaag een solvabiliteitsratio van boven de 70% heeft. s. Oliver wil de collecties sneller ontwikkelen, verder digitaliseren en zijn merken aantrekkelijker maken. Tegelijk blijft s.Oliver geloven in fysieke retail: in het lopende jaar opende de holding nog verschillende eigen winkels en ging de groep ook in Rusland en Servië van start.

Consument denkt dat cash verdwijnt

57% Van de Nederlanders denkt dat contant geld voor 2030 geheel uit de samenleving is verdwenen. Dat blijkt uit onderzoek van Knab, waar Retailtrends over schrijft. Momenteel heeft een ruime meerderheid nog contant geld in de knip: 82% . Dat is wel minder dan in 2014, toen dat nog 95% was. Hoewel Nederlanders denken dat contant geld verdwijnt, wil acht op de tien van hen liever dat het blijft omdat het veiliger voelt dan andere betaalmiddelen. Vraagtekens worden vooral gezet bij de veiligheid van betalen met de smartphone. Slechts 28 procent beschouwt deze betaalmethode als veiliger dan betalen met contant geld. Bij betalen met de betaalpas geldt dit voor 43 procent van de Nederlanders. De digitale munt wint aan populariteit; bijna een kwart van de Nederlanders denkt er de komende jaren mee te kunnen betalen in de supermarkt. Vooral jongeren zien dat gebeuren: ruim een op de drie respondenten onder de 36 jaar denkt dat je in 2030 je dagelijkse boodschappen kunt afrekenen met bijvoorbeeld de Bitcoin. Bij de mensen van boven de 60 denkt een op de vijf dat dit zal gebeuren.