TOP

Advies van de green fashionstylist [interview]*

Duurzaam kleding inkopen, waar begin je? Shekila Ramautar begeleidt retailers en (nieuwe) merken in het woud van keurmerken, biologische stoffen, certificaten en productieateliers.

Hoe word je een duurzame mode-expert?

Green fashionstylist Shekila Ramautar: “Ik ben begonnen als stylist en maakte daarin uiteindelijk de overstap naar duurzame mode. Zeker na het zien van de documentaire China Blue ging ik overstag. Ik wilde geen stylingwerk meer doen met fast fashion. Duurzaam is de toekomst. Ik heb me verdiept in biologische stoffen vanuit de hele wereld en heb mijn eigen duurzame jurkenlabel Shekila Eco Fashion opgezet. Daarnaast werk ik met het concept reversible skirt, een rok van biokatoen die je aan twee kanten kunt dragen.”

Waarom wil je retailers adviseren?

“Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om te kiezen voor de juiste spelers. Er zijn tal van keurmerken en daarnaast wil je ook dat het ook echt verantwoord wordt geproduceerd. Daarom begeleid ik retailers en nieuwe merken in het woud van keurmerken, biologische stoffen, certificaten en productieateliers. Daarnaast help ik ze bij de styling, iets dat onlosmakelijk is verbonden aan het vermarkten van een duurzaam fashionmerk.”

Hoe ga je te werk?

“Ik vraag altijd eerst wat een ondernemer belangrijk vindt: dat kleding van biologische stoffen is of fairtrade is gemaakt. Of mischien wel allebei. Dan kun je gerichter kiezen uit het aanbod duurzame merken. Als je twee of drie duurzame merken voert laat je al zien dat je begaan bent met hoe kleding gemaakt wordt. Veel retailers onderzoeken van tevoren ook niet wat de behoefte van hun klant is. Dan komt er uiteindelijk veel in de uitverkoop. En dat is geen slow fashion. Waarom teveel van iets inkopen als er niet eens vraag naar is? Kleinere voorraden zorgen bovendien voor minder economisch risico.”

En verder?

“Wij bieden een fullservice pakket met begeleiding bij het inkopen van de juiste kledingmerken die passen bij de identiteit van de winkel of het opzetten van een eigen label. Daarnaast helpen we bij de juiste styling van je duurzame modemerk in de winkel of de webshop. Vooral voor online retailers is dit van cruciaal belang. Alleen productfoto’s doen niet zoveel met mensen, goede styling en mooie fotografie zijn heel belangrijk om klanten aan te trekken en te laten zien dat duurzame mode mooi is. Door mijn eigen label heb ik contact met duurzame fabrieken in Europa en India. Ik weet op welke keurmerken je kunt vertrouwen, met name het GOTS-certificaat. Sommige fabrikanten communiceren onterecht met certificaten, die ze voor een prikkie hebben gekocht terwijl ze niet duurzaam werken. Veel inkopers hebben hier geen kaas van gegeten, ook omdat zij op afstand inkopen en dus niet weten onder welke omstandigheden iets is gemaakt.”

Is het moeilijk om de aandacht op duurzaamheid te vestigen in economisch moeilijke tijden?

“Er zijn wel retailers die er voor open staan, maar niet iedereen. Toch speelt het onderwerp steeds meer onder consumenten.  Die hebben momenteel te weinig keuze uit winkels en er is te weinig informatie beschikbaar. Men heeft behoefte aan transparantie. Het mooie is ook dat je duurzaamheid in je hele marketingbeleid kan doorvoeren. Klanten kunnen het verhaal achter een merk lezen op een kaartje, maar ze willen ook horen waarom het beter is, bijvoorbeeld in de nieuwsbrief of op een klantenavond. Uiteindelijk krijg je er nieuwe klanten bij, daar geloof ik in. En ik wil laten zien dat duurzame mode geen geitenwollensokken imago meer heeft.”

ShekilaShekila