TOP

About You naar de beurs, boosheid over uitblijven extra steun GWB en H&M toont milieu-impact producten

About You bereidt een beursgang voor om wereldwijd verder te kunnen opschalen. Verder: Inretail is niet te spreken over het feit dat het GWB geen extra tegemoetkoming krijgt, corona verandert het consumentengedrag volgens internationaal onderzoek blijvend en H&M gaat producten een duurzaamheidsscore geven. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 28 mei.

About You gaat naar de beurs

About You gaat naar de beurs. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 wil het modeplatform aandelen verhandelen via de Frankfurt Stock Exchange. Daarmee is het bedrijf een stap dichterbij de ambitie om het wereldwijd leidende modeplatform te worden, meldt medeoprichter Tarek Müller (rechts op de foto) in een persbericht. “We zijn steeds sterker geworden sinds de oprichting zeven jaar geleden en uitgegroeid tot een van de grootste fashionaanbieders voor generatie Y en Z. Maar dit is nog meer het begin. Fashion e-commerce zal de komende jaren nog digitaler, mobieler, gepersonaliseerder en inspirerender worden en wij bevinden ons in een sterke positie om deze transformatie te leiden.” About You streeft met de beursgang naar een opbrengst van ten minste 600 miljoen euro, bedoeld om internationaal verder te kunnen opschalen, de SaaS-activiteiten (software as a service, red.) uit te rollen en de technische infrastructuur te versterken.

Inretail: boosheid over uitblijven extra steun landelijke ketens

Inretail is niet te spreken over het feit dat landelijke winkelketens geen extra tegemoetkoming krijgen om de verliezen gedurende de lockdownperiode op te vangen. De regeling wordt alleen naar voren gehaald. Boosheid overheerst, stelt de brancheorganisatie in een persbericht. “De impact van alle coronamaatregelen over de volle breedte van de retail wordt door het demissionaire kabinet onvoldoende beseft. Sinds maart vorig jaar liepen deze bedrijven vele honderden miljoenen euro’s aan omzet mis. Toch laat de overheid hen ondanks vele gesprekken en onderbouwde argumenten nog steeds bungelen.” De brancheorganisatie stuurt aan op ‘scherpe vragen’ in het Kamerdebat volgende week, als de kabinetsvoorstellen worden besproken. “De extra criteria voor grote ondernemingen die TVL willen aanvragen, moeten eraf. Anders komen ze zelfs niet eens in aanmerking voor de nu naar voren gehaalde regeling.”

H&M geeft producten duurzaamheidsscores

H&M start met het vermelden van de milieu-impact bij haar producten, op basis van de Higg Index Duurzaamheidsscore. Dat maakt de keten bekend in een persbericht. Het Zweedse modebedrijf werkt met verschillende niveaus, van 0 tot 3, waarbij niveau nul de ‘uitgangswaarde’ is en niveau 3 staat voor de minste impact. Daarmee wil H&M consumenten het verschil laten zien tussen het gebruik van conventionele en duurzame materialen. Zo staat er een jurkje op de site waarin Ecovero is verwerkt, de verantwoordere variant van viscose. Dit kledingstuk zit op niveau 1: volgens de Higg Index is er door de gebruikte materialen sprake van een ‘vermindering van tenminste 12,5 procent op het gebied van vier belangrijke milieueffecten’.

‘Covid-19 verandert koopgedrag consumenten blijvend’

Nederlanders hebben in 2020 twee miljard dollar (ongeveer 1,7 miljard euro) meer online uitgegeven dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van betaalplatform Payvision onder 600 consumenten in de Benelux en Duitsland. De internetuitgaven stegen van 19 miljard dollar (15,7 miljard euro) in 2019 naar 21 miljard dollar (17,3 miljard euro) in 2020. Payvision voorziet dat die groei de komende twee jaar doorzet, met twee miljard per jaar.

De stijging is deels te verklaren doordat een groot deel van de respondenten (44 procent) verwacht zijn ‘corona-koopgedrag’ na de crisis vast te houden. Veel consumenten zijn door Covid-19 naar het internet gedreven en dat lijkt te bevallen. 36 procent was al bekend met online winkelen en is tijdens de pandemie volledig op digitaal bestellen overgestapt. 42 procent koopt bij voorkeur in fysieke winkels, maar heeft tijdens de lockdown noodgedwongen zijn heil online gezocht. 20 procent heeft gedurende de crisis zowel online als offline geshopt. Slechts 3 procent geeft aan een hekel te hebben aan online winkelen en ook tijdens de crisis alleen in stenen winkels te kopen.

Succesvol eerste kwartaal voor Abercrombie & Fitch

Abercrombie & Fitch is het jaar goed begonnen. De Amerikaanse retailer realiseerde in het eerste kwartaal van 2021 een omzetstijging van 61 procent ten opzichte van een jaar eerder. Die stijging moet wel in perspectief worden gezien; het eerste kwartaal van 2020 verliep door de pandemie dramatisch voor de modebranche. Toch verbeterden de resultaten ook ten opzichte van het niveau pre-corona. In vergelijking met Q1 2019 nam de omzet toe met 6 procent. De omzet kwam uit op 781 miljoen dollar (640 miljoen euro), met een bedrijfsresultaat van 57 miljoen dollar (47 miljoen euro). Ceo Fran Horowitz spreekt van het ‘beste resultaat sinds 2008’.

Foto: About You (header), H&M