Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

ABN AMRO: Weinig ruimte voor groei detailhandel 2011

ABN AMRO verwacht dat de particuliere consumptie met 0,1% zal toenemen in 2011. Hierdoor is er weinig ruimte voor een omzetgroei in de detailhandel. Dit blijkt uit de sectormonitor Retail september van de bank.

Met de dalende koopkracht en negatieve economische berichtgeving zullen consumenten de aanschaf van minder noodzakelijke producten uit- of afstellen. Winkeliers die zich richten op de verkoop van duurzame consumptiegoederen zullen hiervan meer last ondervinden dan detaillisten in voedingsmiddelen.

Margedruk neemt toe
Detaillisten voelen druk van leveranciers en de prijskritische consument. Leveranciers hebben te maken met gestegen kosten mede als gevolg van grondstofprijsstijgingen. Zo liepen de voedselprijzen op de wereldmarkt fors op in de loop van 2010 en piekten ze in 2011. Ook andere grondstoffen zoals katoen en wol zijn in prijs gestegen. Leveranciers proberen de gestegen kosten door te berekenen aan de detaillist. Naast gestegen kosten hebben detaillisten te maken met de consument die de hand nog op de knip houdt.

Kledingbranche
Het laatste kwartaal van 2010 en de eerste twee kwartalen van 2011 laten zien dat de kledingbranche de crisis niet van zich heeft afgeschud. Ze heeft nog steeds te maken met afnemende volumes en de  prijsontwikkeling blijft rond de nullijn. Met het gedaalde consumentenvertrouwen is er nog niet veel ruimte voor omzetgroei in kledingwinkels in de rest van 2011. ABN AMRO verwacht voor 2011 een omzetgroei van 1%. De omzetgroei zal vooral prijsgedreven zijn, omdat kledingwinkels de gestegen grondstofkosten gedeeltelijk zullen doorbreken aan de consument.