TOP

ABN Amro verwacht zuinige feestdagen, Estée Lauder koopt Tom Ford en Louis Vuitton bouwt hotel

Na onderzoek verwacht ABN Amro dat consumenten tijdens de komende feestdagen aanzienlijk minder zullen besteden dan vorig jaar. Verder heeft Estée Lauder Tom Ford overgenomen voor een recordbedrag en start Louis Vuitton deze week met de verbouwing van het hoofdkantoor in Parijs. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 november.

Credit Tom Ford: L’Estrop

Onderzoek ABN Amro: ‘Consument houdt hand op de knip komende feestdagen’

Uit onderzoek van ABN Amro en bureau Q & A komt naar voren dat consumenten tijdens de feestdagen aanzienlijk minder zullen besteden dan vorig jaar. De grootste teruggang wordt verwacht bij uitgaven aan kleding en schoenen, sport, speelgoed en games en cadeauartikelen. Vanwege de prijsstijgingen en de lagere budgetten worden er minder of goedkopere cadeaus gekocht. Bijna een kwart van de ruim 1.200 respondenten (22%) verwacht kleding of schoenen te kopen voor de feestdagen. Dit is 4 procent minder dan in 2021. Ook in de productgroepen Drogisterij (-7%), Electronica (-5%) en Speelgoed & Games (-5%) wordt een teruggang in uitgaven verwacht.

Niet alleen denken respondenten minder kleding of schoenen te kopen, ook het gemiddelde bonbedrag zal hoogstwaarschijnlijk lager zijn. Zo is gemeten wat het ‘saldo’ is op de vraag of respondenten meer of minder in een bepaalde categorie gaan kopen. In de categorieën kleding en schoenen is het saldo meer versus minder met -24 procent het meest negatief, gevolgd door sport (-18 procent), speelgoed en games (-17 procent) en cadeauartikelen (-16 procent).

Een derde van de ondervraagden maakt zich op dit moment veel zorgen over de eigen financiële situatie. Dit geldt met name voor jongeren en dit aandeel neemt af naarmate de leeftijd stijgt. Een derde van de respondenten zich helemaal geen zorgen over hun financiële situatie en zit 40 procent er neutraal in.

Louis Vuitton bouwt hotel in hoofdkwartier Parijs

Het hoofdkantoor van het Louis Vuitton in Parijs wordt de komende jaren omgebouwd tot een enorm complex met daarin onder meer het allereerste hotel van het modehuis. Dit vertelt CEO Michael Burke in een interview met WWD. Ook krijgt het gebouw de grootste etalage van Vuitton wereldwijd.

De enorme verbouwing van het historische Vuitton-gebouw aan Rue du Pont Neuf start deze week onder de werktitel ‘LV Dream’. Tijdens de transformatie huisvest het pand een jaar lang een pop-up van 20.000 vierkante meter met een tentoonstelling, een café, een cadeauwinkel en een chocolaterie. Voor de realisatie van het hotel wordt ruim vijf jaar uitgetrokken.

Nieuwe winkel voor Alix the Label

Alix the Label opent in december een vestiging aan de Venestraat 28 in Den Haag, meldt In de buurt. Het wordt de vijfde winkel voor het merk, dat al locaties heeft in Eindhoven, Haarlem, Utrecht en Den Bosch waar ook het hoofdkantoor van het merk zit. Het bedrijf zou ook nog op zoek zijn naar geschikte winkelpanden in Amsterdam en Maastricht.

Alix The Label werd acht jaar geleden opgericht door Olivia Werda en Rens Netten en wordt inmiddels gedistribueerd naar ruim tweehonderd retailers in Nederland. In 2021 lanceerden Werda en Netten daarnaast het jongere en betaalbare vrouwenmodelabel Refined Department en kindermodemerk Alix Mini.

Estée Lauder koopt Tom Ford voor recordbedrag

Estée Lauder is de nieuwe eigenaar van modehuis Tom Ford. Het cosmeticaconcern betaalde 2,8 miljard dollar voor de overname, waarvan 1,1 miljard dollar op de bankrekening van designer Tom Ford terecht komt. Tom Ford was voor 64 procent eigenaar van het gelijknamige modehuis, meldt het Amerikaanse zakenblad Forbes. Door de verkoop van zijn bedrijf is de Texaanse ontwerper miljardair geworden.

Luxegoederenconcern Kering, het moederbedrijf van onder andere Gucci, had ook interesse in de overname van Tom Ford, maar het bedrijf werd afgetroefd door Estée Lauder, dat al 15 jaar samenwerkt met Tom Ford Beauty. Mannenmodehuis Ermenegildo Zegna neemt een deel van de operaties van het modehuis Tom Ford over en blijft de collecties van de Amerikaanse ontwerper onder licentie maken. Tom Ford zelf blijft na de verkoop aan als creatief adviseur van het merk.