TOP

Sharon Hilgers opnieuw in Quote-lijst, pop up Rails in Bijenkorf en ‘filialisering’ daalt

Sharon Hilgers, de oprichter van My Jewellery is voor de tweede keer de hoogst genoteerde vrouw in een lijst van zakenblad Quote. Verder heeft het bedrijf achter babykledingmerk Feetje het koninklijke hofleverancierschap ontvangen en heeft Rails een tijdelijke winkel geopend in de Bijenkorf. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 mei.

credit beeld: Rails

Oprichter My Jewellery opnieuw in lijstje Quote

Sharon Hilgers, de oprichter en CEO van My Jewellery, is opnieuw de hoogst genoteerde vrouw in de lijst van jonge selfmade miljonairs (jonger dan 40 jaar), die zakenblad Quote jaarlijks samenstelt. Hilgers staat met een geschat vermogen van 45 miljoen euro op de 30ste plaats, net als vorig jaar. In de top 100 staan in totaal slechts vier vrouwen, die stuk voor stuk hun fortuin hebben vergaard in de (aanverwante) modebranche. Naast Hilgers vinden we mode-ondernemer Nikkie Plessen, voormalig topmodel Doutzen Kroes en influencer Negin Mirsalehi. Mirsalehi staat voor het eerst in de lijst en neemt met een geschat vermogen van 21 miljoen euro, plek 61 in.

Pop up store Rails in de Bijenkorf

Rails, het mannen- en vrouwenmodelabel uit Los Angeles, heeft een pop-up winkel geopend in de Bijenkorf Rotterdam. De tijdelijke winkel verhuist op 22 mei naar het filiaal in Amsterdam, waar deze tot en met 30 juli open blijft. Het merk werd in 2008 opgericht door Jeff Abrams en heeft inmiddels eigen winkels in New York, San Francisco, Newport Beach, London, Paris en in Amsterdam, waar een klein jaar geleden een locatie werd geopend aan de Runstraat 18, in de Negen Straatjes.

Koninklijk predicaat voor bedrijf achter babykledingmerk Feetje

Van den Broek BV heeft het Predicaat Hofleverancier ontvangen. Het Rotterdamse textielbedrijf is de onderneming achter de kindermodemerken Feetje, Jubel en Sturdy en bestond in 2022 honderd jaar. Het predicaat wordt door de koning toegekend aan kleine en middelgrote ondernemingen die een zeer belangrijke plaats innemen in hun regio. “Het koninklijk hofleverancierschap is de kroon op ons eeuwfeest”, aldus Roeland Hendriks, oud-directeur van Van den Broek BV in een persverklaring. “Toen Feetje werd bedacht, en de wafelpyjama het licht zag, kon ik niet bedenken dat die vele jaren later overal op social media te zien zou zijn.” Maurits van den Broek, de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf, viert de onderscheiding en het jubileum deze maand in kleine kring.

Filialisering winkelgebieden neemt af

Het spookbeeld dat de winkelgebieden in Nederland straks alleen maar bestaan uit ketens zonder zelfstandige winkels, blijkt onjuist. Het aantal winkels in ons land daalt, maar uit onderzoek van ABN Amro komt naar voren dat ook het fenomeen ‘filialisering’ afneemt en geen grote bedreiging is voor de aantrekkelijkheid van winkelgebieden. In 2010 was iets meer dan 28 procent van de winkels en horecazaken nog onderdeel van een keten of formule, in 2023 is dat 24,4 procent. 

In de retail was er de afgelopen twee jaar wel weer een kleine stijging van de filialisering te zien. Deze is niet specifiek toe te wijzen aan een van de branches binnen deze sector, meldt ABN Amro. Zo laten de categorieën witgoed, doe-het-zelfzaken en wonen sinds eind 2021 een lichte stijging zien. Daar tegenover staat een daling in de categorieën huishoudelijke artikelen, luxeartikelen en media, waaronder boekwinkels.

Een aantal winkelcategorieën heeft een sterk effect op de gemiddelde graad van filialisering; dit zijn categorieën met veel winkels en waarin ook de filialiseringsgraad relatief hoog is. Een voorbeeld hiervan is de levensmiddelenbranche, de grootste winkelcategorie met 22.000 winkels, waarvan 46 procent onderdeel is van een formule. Hetzelfde geldt voor kleding en mode, de op een na grootste categorie met 14.000 winkels en 37 procent filialisering.