TOP

Recessie blijft uit, Dante6 lanceert schoenenlijn en De Bijenkorf reorganiseert

Nederland bevindt zich volgens de groeicijfers niet in een recessie, waarvoor eerst wel werd gevreesd. Vrouwenmodemerk Dante6 lanceert voor winter 2023 een schoenencollectie en de Bijenkorf gaat reorganiseren op het hoofdkantoor. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 14 februari 2023.

Foto’s: Dante6

Nog geen recessie in Nederland

In de laatste drie maanden van 2022 groeide de economie met 0,6 procent, na een kleine krimp van 0,2 procent in het kwartaal ervoor. Aangezien de economie niet twee kwartalen op rij is gekrompen is een recessie uitgebleven, schrijft Nu.nl op basis van een interview met CBS-econoom Peter Hein van Mulligen. Volgens de econoom droegen onder andere de bouw, de export en de consumentenbestedingen bij aan het groeicijfer in het laatste kwartaal. Consumenten leken zelfs iets minder te sparen en extra uit te geven, vooral in december.

Van Mulligen denkt dat koopkrachtsteunmaatregelen en energiecompensatie van de overheid ‘ongetwijfeld hebben geholpen’. Van Mulligen wijst er op dat het Nederlandse groeicijfer van 0,6 procent een stuk positiever is dan de 0,1 procent groei in België en Frankrijk en de krimp van 0,2 procent in Duitsland. Over heel 2022 groeide de Nederlandse economie met 4,5 procent, nadat die in 2021 al met 4,9 procent was gegroeid. Het zijn de hoogste cijfers sinds de eeuwwisseling.

70% Nederlanders zoekt altijd laagste prijs

Zeventig procent van de Nederlandse consumenten koopt waar de prijs het laagst is. Het maakt dan niet uit of dat bij een webshop of bij een fysieke winkel is. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten. Voor een groot deel van de consumenten is de prijs van het product dus belangrijker dan de plek waar ze het kopen. Wel koopt 68 procent liever online wanneer ze niet zeker weten of een lokale winkel het product op voorraad heeft en  41 procent kiest voor online bestellen omdat ze geen tijd hebben om naar een lokale en fysieke winkel te gaan. In andere situaties geniet de fysieke winkel de voorkeur. Zo geeft de meerderheid (68%) aan liever naar de winkel te gaan om kleinere ondernemers te steunen. Ook wanneer de Nederlandse consument een product nog dezelfde dag nodig heeft, kiest 87 procent voor de fysieke winkel.

Dante6 lanceert schoenenlijn

Vrouwenmodemerk Dante6 lanceert voor winter 2023 de eerste schoenencollectie. De capsulecollectie bestaat uit drie modellen laarzen, gemaakt van gecertificeerd Italiaans rundleer en suède, geproduceerd in Portugal. De schoenenlijn is ingegeven door de veelvoudige vraag naar schoenen door retailers en consumenten om hun Dante6 outfit compleet te maken. Het merk verkoopt naast de kleding ook al accessoires zoals tassen, riemen, sjaals en caps. De schoenencollectie bevat kniehoge leren laarzen in twee kleuren, leren enkellaarsjes in twee kleuren en drie varianten suède laarsjes, elk in twee kleuren, allen met een kenmerkend Dante6 detail, zoals studs of metallic toevoeging. De verkoopprijzen liggen in het hogere prijssegment (€299 tot € 449).

De Bijenkorf reorganiseert op hoofdkantoor

De Bijenkorf gaat reorganiseren op het hoofdkantoor waarbij vijftien arbeidsplaatsen vervallen. Dat meldt Retailtrends. De kostenbesparing moet worden geïnvesteerd in ‘de voorkant’ van het bedrijf: de winkels en de webshop. Op het hoofdkantoor kunnen overlappende afdelingen efficiënter worden ingericht waarbij een aantal functies vervallen. Voor de betrokken medewerkers wordt in samenwerking met de vakbonden aan een sociaal plan gewerkt. De directie zegt het te betreuren deze maatregelen te moeten nemen. Formeel gaat het nog om een voorgenomen reorganisatie waarover een adviesaanvraag is ingediend bij de ondernemingsraad. Onlangs maakte De Bijenkorf bekend te stoppen met de internationale webshops vanwege de stijgende kosten.

Fast Retailing doneert aan Turkije en Syrië

Fast Retailing, moederbedrijf van onder andere Uniqlo en J Brand, doneert een miljoen euro en 40.000 stuks winterkleding aan UNHCR voor de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. Een belangrijk deel van de donatie betreft 30.000 Uniqlo Heattech thermische kledingstukken. Fast Retailing en UNHCR werken sinds 2006 samen om vluchtelingen en ontheemden over de hele wereld van kleding te voorzien en heeft sinds 2011 een wereldwijd partnerschap met UNHCR. Uniqlo doneert in haar winkels ingezamelde kleding, die UNHCR uitdeelt aan vluchtelingen. Fast Retailing neemt ook vluchtelingen in dienst in Uniqlo-winkels over de hele wereld, steunt de bestaansprogramma’s van UNHCR en voert educatieve activiteiten uit voor mensen die gedwongen zijn te vluchten.