TOP

Primark investeert in duurzame katoenteelt, lockdowns China dempen omzetgroei Adidas en ketens willen meer ruimte voor investeringen

Retailers willen een fiscale aftrekregeling voor investeringen en een ruimhartiger beleid voor de belastingschulden. Daartoe roepen de CEO’s van acht winkelketens het kabinet op. Verder: Primark breidt het programma voor duurzame katoenteelt uit, de lockdowns in China temperen de omzet van Adidas en ABN Amro waarschuwt verhuurders om de inflatie niet zomaar in de huurprijs van winkelvastgoed door te berekenen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 6 mei.

Foto: Primark

Oproep winkelketens: ‘Kabinet, geef retail ruimte om te investeren’

Retailers willen een fiscale aftrekregeling voor investeringen en een ruimhartiger omgang met het aflossen van de belastingschulden. Daartoe roepen de CEO’s van acht grote winkelketens het kabinet op in een gezamenlijk statement. De oproep is ondertekend door Adem Doymaz (Scapino), Bas Duijsens (Wibra), Frank Huisman (Score/Chasin’ Group), Joris Aperghis (We Fashion), Patrick Miami (MS Mode, America Today, Coolcat), Peter Berg (Jeans Centre), Roger Durlinger (Durlinger’s Schoenenbedrijf) en Roy van Keulen (Ziengs Retail). Zij stellen dat ‘broodnodige investeringen’ op de lange baan zijn geschoven vanwege het gebrek aan financiële ruimte, gezien de ‘meeste kosten van de coronacrisis voor eigen rekening waren’. Een fiscale aftrekregeling voor investeringen kan ademruimte bieden. Daarnaast wijzen ze op de hoge belastingschulden bij ondernemingen. Die moeten vanaf 1 oktober worden gaan afgelost, tegen een rente die oploopt tot 4 procent in 2024. Ook dat moet anders, vinden de CEO’s. Ze pleiten voor het behoud van de huidige invorderingsrente van 0,01 procent en een langere terugbetaaltermijn.

Primark breidt programma voor duurzame katoenteelt uit

Primark breidt het Sustainable Cotton Programme (PSCP) uit. Het gaat om een trainingsprogramma voor kleine katoentelers in India, Pakistan en Bangladesh met het doel om duurzamere landbouw te bedrijven: met minder chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest en een lager waterverbruik. Primark wil in 2027 enkel nog katoen in de kledingcollecties gebruiken dat biologisch, gerecycled of uit het eigen PSCP-programma afkomstig is. Daarvoor is uitbreiding van het programma essentieel, meldt de retailer in een persbericht. “De intentie is om 275.000 katoenboeren voor 2023 in duurzamere landbouw te trainen.”

ABN Amro waarschuwt: ‘Huurprijs verhogen vanwege inflatie niet zonder risico’

Verhuurders kunnen beter eerst met huurders om tafel gaan in plaats van de huidige inflatie zonder meer in de huur door te berekenen. Dat is niet alleen redelijk nu ondernemers de schok van corona nog nauwelijks te boven zijn maar levert op termijn ook voor alle partijen het beste resultaat op, betoogt sector banker real estate Claire van Staaij van ABN Amro in een sectorupdate. In april werd bekend dat winkeliers forse huurverhogingen kunnen verwachten, gezien de huurprijzen van retailvastgoed zijn gekoppeld aan de consumentenprijsindex. Hoewel wettelijk toegestaan, zijn daar volgens Van Staaij wel risico’s aan verbonden voor verhuurders. “Vanwege de oorlog en de energiecrisis is het zeer onzeker in hoeverre de hogere consumentenprijzen niet leiden tot een kopersstaking in verschillende sectoren en daarmee tot dalende omzetten. En een retailer die nu noodgedwongen een pand moet verlaten, laat wellicht een gat achter dat niet zomaar opnieuw en tegen dezelfde huurprijs kan worden ingevuld. Dan kan blijken dat zowel huurder als verhuurder met lege handen achterblijven.”

Lockdowns China temperen omzetgroei Adidas in Q1 2022

Adidas heeft de omzet in het eerste kwartaal van 2022 iets zien toenemen ten opzichte van 2021: die kwam uit op €5,3 miljard euro, 1 procent hoger dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Dat meldt het bedrijf in een kwartaalupdate. Dat is lager dan verwacht; het sportmerk moest de verwachtingen met ongeveer €400 miljoen euro naar beneden bijstellen. Adidas pluste in Noord-Amerika (13%), Latijns-Amerika (+38%) en de EMEA-regio (+9%) maar leverde in Azië omzet in door de lockdowns en verstoringen in de toeleveringsketen (-35% in de Greater China-regio en -16% in Azië-Pacific). Het bedrijf verwacht dat de situatie in het tweede kwartaal van dit jaar stabiliseert.