TOP

Grootste TK Maxx komt in Amsterdam, CNV Vakmensen roept werkgevers op personeel lucht te gunnen en Spaans merk Bimba Y Lola opent Nederlandse winkel

TK Maxx opent in in Amsterdam de grootste Europese vestiging. Puma test een biologisch afbreekbare schoen. En het Spaanse merk Bimba Y Lola opent de eerste Nederlandse winkel. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 november.

Foto: Bimba Y Lola

TK Maxx opent grootste Nederlandse winkel in Amsterdam

TK Maxx opent in 2022 een nieuw warenhuis aan het Damrak in Amsterdam. Het is de vijftiende vestiging in Nederland, de derde in Amsterdam en met 4.400 vierkante meter een van de grootste TK Maxx-winkels in Europa. De van origine Amerikaanse retailer biedt in de nieuwste zaak vijf verdiepingen aan mode, schoenen, accessoires, beauty, speelgoed en homeware tot zestig procent goedkoper dan de adviesprijs. Naar verwachting genereert de komst van de vestiging aan Damrak 79 zo’n 250 retailbanen. De exacte openingsdatum is nog niet bekend.  

CNV Vakmensen roept werkgevers op: geef personeel lucht

Met de nieuwe Covid-maatregelen – die komend weekend ingaan – voor ogen, doet CNV Vakmensen een dringend beroep op werkgevers in de detailhandel. ‘Geef je eigen mensen lucht én rugdekking’, luidt de oproep. Bestuurder Jacqueline Twerda legt in een statement uit: “Iedereen begrijpt dat het geen pretje is om een hele dag weer een mondkapje op te moeten hebben. Werkgevers moeten daar oog voor hebben en hun mensen bijvoorbeeld de gelegenheid bieden om even naar achteren te lopen om daar – zonder mondkapje – even op adem te kunnen komen.”

Spaans merk Bimba Y Lola opent eerste Nederlandse vestiging

Het Spaanse merk Bimba Y Lola opent eind november de eerste Nederlandse winkel aan het Koningsplein in Amsterdam. Dit laat het creatief collectief, dat wereldwijd 272 verkooppunten heeft, weten in een persbericht. Het label wordt gekenmerkt door gedurfde kleuren, edgy prints en originele materiaalcombinaties. Daarnaast werkt het merk regelmatig samen met jonge upcoming artiesten en multidisciplinaire kunstinitiatieven. Zo werkt het voor de nieuwste najaarscampagne ‘Technonature’ samen met Lourdes Leon, de dochter van Madonna.  

Puma test biologisch afbreekbare suede schoen

Puma doet experimentele tests om een van de meest iconische modellen, de Suede, biologisch afbreekbaar te maken. De zogenoemde ‘Re:Suede’ wordt gemaakt van meer duurzame materialen als Zeology gekleurd suede, biologisch afbreekbaar TPE en hennepvezels. Het sportmerk lanceert de pilot in januari 2022 bij vijfhonderd geselecteerde Duitse deelnemers. Zij zullen de sneakers een halfjaar dragen om de levensduur van de materialen te testen. Vervolgens worden de schoenen geretourneerd naar Puma, waarna ze in een industrieel biologisch afbreekbaar proces terechtkomen. Partner in deze fase is het Nederlandse Valor Compostering BV, onderdeel van het familiebedrijf Ortessa Groep BV, die de sneakers tot agrarisch compost moet maken. Het Re:Suede-experiment is het eerste circulaire programma onder Puma’s Circular Lab, een nieuwe innovatietak binnen het bedrijf. Puma streeft ernaar in 2025 verspilling van grondstoffen te reduceren tot 75 procent. Onder meer door te werken met gerecycled polyester, alternatieve materialen voor leer, rubber en katoen en retoursystemen in de grootste markten.

ING sector update: supply chain kwetsbaar door corona

De coronacrisis heeft de kwetsbaarheid van de toeleveringsketens bij bedrijven duidelijk aan het licht gebracht. Dit stelt de ING sector update van november. Door lockdowns en reisbeperkingen kwamen veel onderdelen niet tijdig aan op de juiste plek. Daarbij namen ook de leveringskosten flink toe. Een analyse van CBS-cijfers toont volgens de bank aan dat de groothandels en de retailsector hierdoor prijsverhogingen verwachten. Dirk Mulder, Sector Banker pleit voor meer flexibilisering en het verkorten van doorlooptijden. “Het verleggen van de inkoop blijft lastig. Dit vergroot de kwetsbaarheid van de supply chain. Veel leveranciers zijn ook afhankelijk van toelevering uit productielanden en van de vraag van afnemers. Het blijft nodig om alternatieven voor leveranciers in te zetten om risico’s te spreiden.”