TOP

Niet rustiger in winkelstraat na nieuwe maatregelen, Nederlanders winkelen vaker lokaal en Neonyt wil fysieke beurs in januari

De verscherpte coronamaatregelen die sinds een week van kracht zijn, hebben geen extra negatief effect op de drukte in de winkelstraten. Zeven op de tien Nederlanders winkelen vaker bij lokale ondernemers dan een jaar geleden. En de duurzame modebeurs Neonyt heeft er vertrouwen in dat de wintereditie kan doorgaan in januari 2021. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 6 oktober 2020.

Afgelopen week niet rustiger in winkelstraat

De verscherpte coronamaatregelen die sinds een week van kracht zijn, hebben geen extra negatief effect op de drukte in de winkelstraten. Dat blijkt uit de metingen van Bureau RMC. De drukte nam vorige week met 1,9 procent af ten opzichte van de week ervoor. Die kleine afname is passend in het beeld van de laatste weken. De drukte lijkt vooral door de regen te worden beïnvloed. Vrijdag steeg het aantal passanten met 9,4%, terwijl dat op zaterdag daalde met 11,8% en op zondag met 6,6%. De aangescherpte maateregelen lijken vooralsnog nog geen extra negatief effect op de winkelstraatdrukte te hebben. Wel zijn de Nederlandse winkelstraten dit jaar tot nu toe 44,9% rustiger dan in 2019. Uit onderzoek onder retailers door RMC blijkt verder dat de conversie in de winkels wél hoger is. De verschillen tussen grote en kleine steden wordt minder maar is nog steeds significant: in de grote steden is het relatief rustiger dan in de kleine steden. Nog steeds is zaterdag 15.00 uur het drukste moment van de week in de winkelstraten, wat voor de uitbraak van corona ook het geval was.

Nederlanders winkelen vaker lokaal

Zeven op de tien Nederlanders (69%) winkelen vaker bij lokale ondernemers dan een jaar geleden. Dat onderzocht betaaltechnologiebedrijf Mastercard. Die tendens is vergelijkbaar met de rest van Europa: 74 procent van de Europeanen bezoekt vaker de lokale winkelier. Ook heeft 76 procent van de Nederlanders sinds de uitbraak van het coronavirus meer sympathie voor buurtwinkels. Gemak, rijen voor grote supermarkten en reisbeperkingen spelen daarbij een belangrijke rol. Twee op de vijf (39%) gaat bewust naar de lokale ondernemer om de lokale gemeenschap overeind te houden. Bijna een kwart (23%) zegt dat dit komt door een versterkte relatie met lokale winkeliers.

Duurzame beurs Neonyt positief over fysieke januari-editie

De duurzame modebeurs Neonyt heeft er vertrouwen in dat de wintereditie kan doorgaan van 19 tot 21 januari 2021. Dat laat de organisatie weten in een persbericht. De editie in januari heeft als thema ‘Together. Now and here.’ Ondanks dat Messe Frankfurt (waar Neonyt onderdeel van is) een paar dagen geleden aankondigde dat verschillende grote evenementen worden uitgesteld van januari/februari naar april/mei heeft de organisatie van Neonyt er vertrouwen in dat de duurzame modebeurs wel gewoon door kan gaan. Deze beurs is kleiner van opzet dan bijvoorbeeld de woontextielbeurs Heimtextil, die wordt verschoven van januari naar mei. De wereldwijde coronapandemie heeft volgens Neonyt alleen maar laten zien hoe belangrijk duurzaamheid is. De komende maanden laat Neonyt exposanten op de digitale kanalen aan het woord over de huidige uitdagingen en hun perspectieven voor de toekomst. Het zal in januari de laatste editie moeten worden van Neonyt in Berlijn, want vanaf zomer 2021 verhuist de beurs naar Frankfurt, samen met de Premium-beurzen. Die organisatie heeft overigens nog niet laten weten wat de plannen zijn deze winter.

Merel van Glabbeek introduceert Re-Shirt

Duurzame modeontwerper Merel van Glabbeek lanceert een nieuw initiatief waarbij iedereen zijn eigen kleding kan laten recyclen tot een nieuw en uniek designerstuk: Re-Shirt. Op de website kunnen geïnteresseerden via een formulier hun wensen aangeven. Ze hebben twee opties: ze kunnen zich laten verrassen of een gepersonaliseerd design maken. Bij de optie Verras Me stuur je minimaal twee items op en ontvang je binnen veertien dagen een uniek design-shirt voor de vaste prijs van €120,- Bij de optie Gepersonaliseerd Design vindt er overleg plaats over het eindproduct voor een prijs vanaf €175,-. Merel van Glabbeek is de ontwerper van het gelijknamige duurzame modelabel Merel van Glabbeek. Haar collecties worden stuk voor stuk handgemaakt van afval, restmaterialen en ecologische stoffen.

Vijf irritaties tijdens shoppen via mobiel

De smartphone wordt door twee derde van de online shoppers gebruikt om online aankopen te doen, maar niet elke online shopervaring is even prettig. Het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek zette de vijf belangrijkste irritaties van consumenten op een rij. De grote ergernis is dat het product geen goede afbeelding heeft (45%), vaak samenhangend met het formaat voor het kleine beeldscherm. Vaak ontbreken detailfoto’s of de mogelijkheid tot inzoomen. Op de tweede plek staat het gebrek aan persoonlijke communicatie (30%), bijvoorbeeld via een chatfunctie of WhatsApp. Andere irritaties zijn onduidelijke of incomplete informatie (29%), de verplichting om vooraf te betalen (26%) en wanneer het koopproces niet feilloos verloopt (25%), van het plaatsen van artikelen in een winkelwagentje tot de uiteindelijke check-out.

Hoofdfoto: Merel van Glabbeek