TOP

Omzet kledingwinkels daalt in mei, SundaySchool en BrandsHatch uitgesteld en Gabbiano Boys stopt met wholesale

De detailhandel heeft in mei de grootste groei doorgemaakt sinds veertien jaar, maar helaas profiteerden kledingwinkels daar niet van mee. De modebeurzen SundaySchool en BrandsHatch gaan niet door in juli. En Gabbiano stopt met alle wholesale activiteiten voor de kinderlijn. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 30 juni 2020.

Omzet detailhandel stijgt in mei, maar niet voor kleding en schoenen

De detailhandel heeft in mei 8,2 procent meer omgezet dan in mei 2019, meldt het CBS. Dat is de grootste groei in veertien jaar tijd. Het verkoopvolume lag 5,9 procent hoger. Daarnaast is online bijna 50 procent meer omgezet. Daarentegen hadden de kleding- en schoenenwinkels ook in mei te kampen met omzetdalingen, maar wel minder erg dan de recordverliezen in maart en april. De omzet van kledingwinkels daalde in mei met 23,4 procent, die van schoenenwinkels met 20,5 procent. In april waren de dalingen in deze segmenten nog respectievelijk 57,7 en 44,2 procent. Voor de vijfde maand op rij was de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hoger dan een jaar eerder.

SundaySchool en BrandsHatch uitgesteld

De modebeurzen SundaySchool (kindermode) en BrandsHatch (vrouwen- en mannenmode) gaan niet door op de geplande data in juli. Dat heeft de organisatie bekend gemaakt in een kort persbericht. “We hebben er alles aan gedaan, de draaiboeken lagen klaar, alles veilig volgens de richtlijnen van het RIVM. Maar het coronavirus heeft meer impact dan voorzien.” Niet bekend is hoeveel exposanten zich al hadden aangemeld. De beurzen schuiven door naar volgende winter en staan gepland op zondag 10 en maandag 11 januari 2021. Half mei maakte de organisatie bekend dat beide beurzen door zouden gaan, verdeeld over meerdere dagen half juli zodat de drukte gespreid zou worden in verband met de coronamaatregelen. Eind mei werd de planning aangepast en zou SundaySchool op zondag 26 en maandag 27 juli tegelijk plaatsvinden met BrandsHatchMen, met aansluitend op woensdag 29 en donderdag 30 juli BrandsHatchWomen.

Nieuwe data uitreiking Shopping Awards

De Stichting Shopping Awards heeft bekend gemaakt dat de uitreiking van de Shopping Awards dit jaar op twee dagen zal plaatsvinden, namelijk woensdag 16 en donderdag 17 september. Vanwege de coronacrisis kon de eerder geplande uitreiking op 26 maart 2020 niet doorgaan. Vanwege de coronamaatregelen worden de awards nu op twee avonden uitgereikt. Op woensdag 16 september worden de Shopping Awards Vakprijzen uitgereikt en op donderdag 17 september de Shopping Awards (voormalige publieksprijzen). Beide avonden worden georganiseerd voor een beperkte en exclusieve groep genodigden. De uitreiking vindt plaats op het strand van Noordwijk aan Zee bij Breakers Beach House, naast Grand Hotel Huis ter Duin. De genomineerden in de categorie mode zijn dit jaar About You, Kleertjes.com, Omoda, Rico Moda en Winkelstraat.nl.

Gabbiano Boys stopt met wholesale

Het Nederlandse merk Gabbiano heeft besloten alle wholesale activiteiten voor de kinderlijn Gabbiano Boys te beëindigen. De orders voor herfst-winter 2020 zullen niet worden uitgeleverd. “In deze uitdagende tijden is het zaak ons voor honderd procent op onze core business ‘menswear’ te focussen. Het continueren van onze juniorlijn vraagt van alle afdelingen meer tijd en energie dan dat wij op dit moment kunnen geven”, meldt het bedrijf in een persbericht. Gabbiano Boys zal niet van de markt verdwijnen. Het merk blijft online voortbestaan en blijft te koop via de eigen webshop, via e-commerce partners als Zalando, Kleertjes.com en Bol.com, en via een klein groepje ‘selected retailers’. 

Nieuw online outletconcept voor plussize merken

Deze zomer lanceert fashion e-commerce specialist Online Heroes een online outletplatform met premium plussize mode: House of Bilocca brengt de moderne curvy vrouw naast de kledingoutlet ook stijltips en inspiratie. Door de coronacrisis hebben veel modemerken overtollige voorraden en zo kan deze overstock worden verkocht, zonder dat het label het luxe merkimago verliest of haar fullprice collecties kannibaliseert. De voorspelling is dat de doelgroep voor plussize mode in 2022 online groeit van 15% naar 36%. Stefanie van House of Bilocca: “Wij willen met House of Bilocca de nummer 1 online shopbeleving worden voor alle curvy vrouwen. Er is wereldwijd een grote groep plussize klanten, die zoekt naar premium merken, maar de labels niet kent of weet waar te vinden. Uit ons onderzoek weten we, dat deze groep zoekend is naar inspiratie, prijsgevoelig is en graag online shopt.” House of Bilocca heeft de ambitie om nog dit jaar uit te groeien tot de Europese premium plussize outletmarktleider, waarna Amerika en Canada lonken.