TOP

Op Trendsafari met Jan Trendman [verslag] *

Retail draait steeds meer om gevoel en het raken van mensen. Textilia’s trendforecaster Jan ‘Trendman’ Agelink legde tijdens de Trendsafari ‘New Grammar’ uit hoe je dit bereikt. Plus nog meer trends voor zomer 2017 om in de gaten te houden.

Mensen gaan steeds minder in een razend tempo consumeren. In plaats daarvan krijgen producten en diensten waar je wel van moet houden, meer aandacht. Het is op 12 januari een van de belangrijkste boodschappen die Jan Agelink het selecte publiek meegeeft tijdens de Trendsafari in het Tijdelijk Modemuseum in Rotterdam.

Klein geluk

“Men gaat bewuster leven en klein geluk wordt meer gewaardeerd”, legt hij uit. De trendforecaster tipt bijvoorbeeld de site Dept.storeforthemind, waar je op gevoel – o.a. creatief, gevoelig, speels, benieuwd of zorgzaam – kunt winkelen en het boek 14.000 things to be happy about (aanrader voor op de toonbank!).

Nieuwe taal 

De retail is toe aan een nieuwe taal, vindt Agelink, vandaar dat het thema dit keer ‘New Grammar’ is. Daarbij speelt gevoel een grote rol, bijvoorbeeld door op een associatieve manier van vertellen en vormgeving. Zoals sommige merken en retailformules met hun concept de diepte ingaan en tot leven brengen.

Mooi voorbeeld

De Nike winkel in Beijing heeft een inpandige hypermoderne gym, Ikea heeft in Kopenhagen Space 10 geopend, een ‘future living lab en exhibition space’ en dichterbij huis is Rapha een mooi voorbeeld: een fietscafé/winkel in Amsterdam waar fietsliefhebbers een drankje kunnen drinken en tegelijkertijd fietsartikelen aanschaffen. Ook inspirerend: het Airbnb-project van Scotch & Soda, waarbij huurders de garderobe konden meenemen, gepromoot door video’s onder de noemer ‘The story of things’.

Zelf maken

Wat betreft modetrends nemen we volgens Agelink afstand van de hipster en komt de aandacht meer te liggen op het nieuwe craftgevoel. Denk hierbij aan recycling van stoffen en upcycling van bestaande kledingstukken. Zelf maken is een andere optie, bijvoorbeeld door de 3D printtechniek of via zelfmaakpakketten.

Playmobil-achtige vormen

We gaan verder veel natuurlijke invloeden zien. De oceaan, water (blauwen, surf- en boardcultuur) en land (groenen, tropische kleuren en prints als hibiscusbloemen) zijn belangrijke inspiratiebronnen. Daarnaast maakt workwear met eenvoudige, bijna Playmobil-achtige vormen, een vlucht. De silhouetten van broeken en bovenstukken zijn veelal wijd en ook dessins als ruiten en strepen worden uitvergroot.

Genderloze mode

Andere belangrijke aandachtspunten voor het voorjaar van 2017 zijn transparante stoffen, die zo’n beetje in alle thema’s te zien zijn, en genderloze mode (liefst ook tijdloos) voor zowel mannen en vrouwen. Tailored uniformen zoals die van ontwerper Bonne Reijn gaan we meer zien, net als huidkleurige tonen en kleurverloop in stoffen. 

Trendsafari 2

Trendsafari 3

Trendsafari 1

Trendsafari 4

Trendsafari Tijdelijk Modemuseum Foto 4